Aku, Suzie Dan Teater 1 Plastik Hitam



Hari ini aku masuk kerja awal berbanding hari-hari lain. Aku sedar yang aku punya tanggungjawab yang perlu laksanakan sebagai seorang seorang kuli yang berjaya. Sedang aku berjalan melewati pintu depan office aku, aku ternampak Suzie, staff baru yang baru join company aku minggu lepas sedang terjinjat untuk menggapai sesuatu dalam kabinet di atas mesin photostep. Perut dia sudah rapat ke mesin, punggung sudah tertonggeng, tapi barang masih belum dapat di ambil.

Pelepap~pelepap

Aku berlalu di belakang dia sambil aku menampar sesuatu yang pejal dan berlemak, 2 kali. Tapi lemak di kawasan tersebut kelihatan sudah berkurang, sudah semakin berotot. Mungkin ada sesetengah yang suka, mungkin ada yang tidak.

"Hi! morning Azlan" dia yang perasan kehadiran aku lalu menoleh kebelakang dan meninggalkan kerja yang dia buat tadi.

Aku senyum. "Morning too!" Balas aku sambil berhenti melangkah ke meja aku.

"Amboi! Pagi-pagi dah tampar sana sini. Awat? Semalam tak pekena ka?" sambil dia menyandarkan punggung dia ke mesin photostep tadi.

Suzie, chinese girl yang berasal dari utara. Loghat utara dia pun boleh tahan. Bercakap pun seolah-olah macam orang melayu. "Tak, semalam I pergi tengok teater kat Dewan Bahasa & Pustaka." balas aku dengan muka yang monyok.



"I see, that's why mata you merah. Ingatkan you buat apa la semalam sampai tak cukup tidur. Ihiks!" gelak kecil dia. "By the way teater apa yang you tengok semalam?" sambung dia.



"1 Plastik Hitam" aku jawab ringkas sambil menunjukkan kereta akhbar yang ada pada tangan aku. "You cari apa yang terkinja-kinja tadi?" soal aku.

"I tengah cari sampul surat, apasal la diaorang p letak kat tempat yang tinggi" rungut dia.

"Tak sampai la ni. Nak I tolong?" offer aku.

Dia gelak, senyum dan sambil menganggukkan kepala dia. Aku paham maksud disebalik tanda yang dia tunjukkan. Aku jalan rapat ke sebelah dia dan cuba mencari sampul surat yang dia maksudkan sebentar tadi.

Pelepap.

Kali ini dia pula yang menampar. Aku toleh muka aku kebelakang dan bersuara "Ghai! you pun dah pandai tampar-tampar ni?".

"Ya lo! I pun tak pekena jugak semalam" aku sua sampul yang dia cari kepada dia.

Kemudian tangan dia aku pegang dan tarik sambil berkata "Jom!".

"Nak p mana ni?" soal dia dengan nada yang terkejut

"P pekena la, apa lagi." aku balas sambil tangan dia aku heret ke cafe untuk bersarapan sambil itu aku tunjukkan pada dia gambar yang telah di ambil semasa pementasan Teater 1 Plastik Hitam.













"Isk! bestnya. Lain kali ajak I join skali tau?" kata dia sambil sedang menghirup kopi Starbuck. Dia belanja aku secawan. Aku hanya membalas dengan senyuman.



Published with Blogger-droid v2.0.1

18 comments:

Munn Jaafar said...

bab pelepap2 tu aku xmau komen. =.=*

mula2 aku xbpe fhm ape bnda plastik itam ni, smlm ada baca kt paper..syok la ko dpt tgk!

best ke x?

Bro Framestone said...

wah bestnye dapat pergi tengok teater...

tengok pic semua macam dari view VVIP seat je...??

macam mana nak pergi ek

Wadi AR said...

aku tak penah tgk teater cik lan. sila la belanje sy encik

tunz said...

pelepapppp!!! mama kasik tau kat pak lan....amacam..ada berannn???hahha

Muslimah Optimis said...

pelepap..pelepap tu apa?? serius tak paham part tu.. ahad ni nak pi tengok teater ni.. lama gila tak pi tengok kot

hanaahmad said...

wey,, hang p tak ajak aku. sampai hati...wuwuwuwuw...

*best tak wey? aku nk p mlm ni kot.

Fyqa said...

t'ign gak nak p tgk teater.

Unknown said...

Pelepap. Kahkah

NuReLLe said...

ehhh..macam tau je psl teater..

AHMAD ZAQWAN said...

pak lan ni suka berkarya ke....sama macam uncle afzal...jom tengok blog saya..ok tak...saya ke sini dgn ibu saya..huhu

Namee Roslan said...

aku tak pernah pun gi teater..

Anonymous said...

amboi rajin pak lan pi tgk hehe

NFE. said...

kah kah.serius aku baca 2 kali baru faham pelepap benda apa.kah kah kah.

tak pernah tgk teater dan aku rs kena letak dlm list azam tahun baru.haha

hani said...

mesin photostep
kahkah...

Nurul Iman Rosman said...

Pelepap!

hahahaha :D

Anonymous said...

tampar2..dlm hati ada tmn ke?..haha

nazirah said...

da lama tak minum air kat starbucks. windu nye. uhuk uhuk ;)

LAici KAng Ais said...

terbaeeeeeekkkkkk