Souk Waqif




Punggung aku labuhkan di atas sofa merah yang terletak betul-betul di hadapan lobby yang berada berdekatan dengan pintu masuk hotel. Jam di tangan aku tenung, sudah menunjukkan pukul 7.15 malam. Kelibat dia masih lagi tidak kelihatan. Macam ni la kalau dah berjanji dengan gadis, mesti ada interval untuk segala-galanya. Korang perlu consider masa untuk mereka untuk mencuba baju yang sesuai untuk event yang mereka nak pergi, masa untuk menyakinkan diri untuk memakai baju yang telah mereka pilih. Itu belum termasuk lagi masa untuk mencantikkan diri dengan make-up. Well, she a women after all. A women does what a women should do.

Alunan piano menarik perhatian aku untuk menoleh ke kiri. Walaupun alunan muziknya tidaklah sehebat Mozart mahu pun Maksim, namun ianya sudah cukup membuatkan aku bangun dari sofa dan mengerakkan otot kaki untuk berjalan mencari pemilik jari yang menghasilkan muzik tersebut. Kelihatan 10 jari runcing sedang menari ligat di atas piano, sangat rancak. Bayangkan apa yang jari tersebut mampu lakukan lagi selain bermain piano. Aku hanya tenung dari jauh sambil mata meliar ke lobby takut-takut dia sudah sampai.

"So here you are. I taught you are not coming" tangan aku ditariknya dan pinggang aku di rangkulnya. Gadis Italy sememangnya aktif dan agresif. "Lets go! We are late already"


Aku menoleh dan memandang dia  dengan muka seperti seorang yang sedang merajuk. Tiada sepatah pun yang keluar dari mulut aku. Aku hanya memandang tepat pada mata dia.


"Ok, I am sorry. I know I am late. Todays dinner is on me ok?" Pujuk Natasya.

Aku hanya mengangguk senyum sebagai tindakbalas semulajadi dan terus bersuara "Ok lets go. We are late already"


"So where we are heading?" tanya Natasya sambil memerhati keluar tingkap teksi.


"Wanna try local food?" soal aku kembali tanpa menjawab soalan dia tadi.


"Of course! What's the point of been at other people country. Food is fun!" jawab dia dengan nada yang bersungguh.


"Ok. Let go to Souk Waqif. I heard they have a lot choices there. Plus you can buy you souvenir there with a good price." terang aku.





Leek with Lamb


Chicken Kabsa
"So how was the food?" tanya aku kepada Natasya yang sedang mengusung tangan aku berjalan-jalan menyusuri lorong yang ada di Souk Waqif.

"Great! I like Leek with Lamb. The leek feel different from rice. It has tender texture and the lamb is not smelly."
jawab dia dengan panjang lebar.







"I had a great time today and thats all thanks to you" dia bersuara sambil tangan dia memegang daun pintu bilik hotel. "Let me tell you a secret" sambung dia lagi.



"What is that?" aku jadi tertanya-tanya.


"I am not an Italian, I am a French" terang dia.


"You... naughty girl!" aku senyum pada dia.


"Do you know what is the famous thing in French?" dia aku tengok semakin menggoda.


The End....

18 comments:

my name is ivana said...

leek with lamb tu rasa pa? since gambaq tu macam nak licin, aku assume makanan tu sedap.. :)

ceklala said...

kisah benar @ reality atau fantasi?

azman said...

Ades...apa yg famous kat french Pak Lan?

azman said...

Hahaha "French Kiss"

Unknown said...

TBC haha menariknya... Keje while eventually having a vacation ;-)

hanaahmad said...

hamboih Paklan.

ewanthology said...

french kiss??

Wadi AR said...

bestnye pegi doha

Munn Jaafar said...

skg ni nak cite pasal kedai makan @ kehebatan gadis french?? ahaks

Eika Azis said...

Pok lan, pls behave! ;p

LidiaSuraya said...

amboiii syiok nya berjalan n makan sedap

PemilikMataCoklat said...

Best gilerrrrr.. menulis mcm novelist.. err ke memang novelist ni?/ br jmp blog ni n baru singgah... best best best:)

nur said...

nak rasa makanan tu. . .

Namee Roslan said...

wey apahal sedap sgt. mewah kau makan. wey tangkap gmbr byk2 ok..nnti share kt blog. aku tak pernah pi,so teringin la nak pi....tengok gambar pun jadi la...haha

Tasha said...

okay......okay....

Dalin LienDa said...

untungla dapat lelaki yg memahami gurl..memberi masa gurl bersiap x semestinya tuk bermake up semata2 tapi bersedia lam segala segi..

Mak Wardah said...

Selamat balik dr Doha, harap dah tak sejuk2 lagi

jaka said...

makasih bos infonya dan salam sukses