Decision





"Erm....not bad" aku sambung menguyah. Mungkin sebab terlalu lapar atau pun terlalu sedap. Aku tak tahu yang mana satu,  tetapi aku dah tak boleh berhenti mengunyah.

"Told ya." dia tersenyum lebar melihat gelagat aku seperti tak pernah makan seminggu. Perempuan kalau kita puji masakan dia, dia akan lebih cair berbanding bila kita puji fizikal mereka. Kalau kita puji lebih-lebih fizikal mereka, mereka boleh tersalah paham dengan niat kita. Tapi kalau kita puji lebih-lebih masakan mereka, its nothing harm to us and them. So puji la sebanyak mana yang korang mahu.

She is good in cooking, I have to admit that. Plus maybe better than me. Zaman sekarang memang sukar untuk jumpa dengan gadis lentik yang pandai masak. This is a perfect package for a guy. Dinner yang dia masak tadi di hidangkannya  di atas meja makan yang baru di belinya di Ikea semalam. Tiada lilin yang perlu dinyalakan kerana ini bukan candle light dinner. Seperti yang korang selalu bayangkan berlaku dalam novel atau drama.

“Where do you learn to cook?” bagi kebanyakkan gadis lain, biasanya jawapan mereka adalah ibu atau pun nenek. But different story from Becky yang aku tahu serba sedikit sejarah silam dia yang menyebabkan aku ingin sangat mendengar jawapan dari gadis yang setabah dia.

“Through friends and some through net lo. Nowdays a lot of things that you find in there.” Jawapan yang membuatkan aku tersentak seketika.

Internet, something yang common dalam hidup aku dulu dan sekarang. Internet juga la punca aku mengetahui sesuatu yang disembunyikan daripada telinga aku selama ini. Internet jugalah punca aku mengucapkan selamat tinggal kepada keluarga dulu pernah rapat dengan aku.

“Assalamualaikum..maaf makcik, slps Lan dah tak dpt pergi ke rumah mkcik lagi. Harap mkcik halalkan makan & minum Lan selama ni. Kirim salam kat semua orang yg lain.”

“Knapa Lan, kami ada buat Lan berkecil hati ka? Makcik sentiasa doakan Lan dlm keadaan baik. Pesan makcik, jaga diri, peribadi & tuturkata. Makcik amt brbesar hati Lan anggap kami mcm family sendiri. Segala pertolongan Lan hanya Allah yg dpt membalas. Maaflah andai semua ini menyinggung hati Lan. Tabah, sabar lalui hidup ini. Moga Lan temui kebahagian. Wassalam.”

“Ada sebab yang Lan tak boleh nak sebut tapi tiada siapa yang bersalah. Cuma ini tindakan terbaik yang Lan perlu buat. Jaga diri baik2. Assalamualaikum”

“Waalaikumussalam. Wlau apapun mcik ttp anggap Lan mcm keluarga. Jgn kecil hati. Ada masa, hati rasa sunyi, pintu rumah kami sentiasa terbuka untuk Lan.”

Itu tindakan bodoh yang terpaksa aku ambil minggu lepas memandangkan ada hati yang tidak berapa senang dengan kehadiran aku dalam keluarga mereka. Mungkin ramai yang akan mengata tentang kebodohan aku untuk memutuskan satu pertalian yang terjalin dengan tidak sengaja ini. Namun, apa guna untuk teruskannya kalau ada hati yang tak suka dengan kehadiran kita. Bukankan itu nanti akan mengudang rasa tidak selesa. Aku orang luar, memang tidak patut untuk aku meletakkan diri aku pada tempat yang tidak sepatutnya aku berada. Memang agak sedih untuk berpisah bila kita dah jadi terlalu rapat, namun rasa terkilan aku bila dituduh untuk melakukan sesuatu yang terkutuk itu lebih besar dari perpisahan ini. Biarlah ianya berakhir di sini sahaja.

“Hey!!!” satu jeritan yang menyedarkan aku dari lamunan sendiri. Tangan dia di lambai-lambaikan dihadapan mata aku.

“Ops! Sorry where was we? Hehehe..” aku senyum kecil pada Becky yang masih setia di hadapan aku.

“Malas la I nak bercakap sensorang.” perli dia.

“Ok. I am so sorry. Let me cook dinner for you next time OK?” aku sedaya updaya cuba untuk memujuk rajuk manja dia.

Dia hanya anggukkan kepala. Aku potong stik yang berada dalam pinggan, lalu  aku suapkan ke mulut dia. Dia senyum lagi. Satu lagi scene yang menyebabkan aku teringat waktu di mana aku pernah buat benda yang sama pada Julie. Mula-mula dia malu, tapi selepas itu habis stik tersebut dia bedal. Julie, memang dia kuat makan. Tapi itu semua dulu. Semoga dia bahagia dengan pilihan dia. Moga dia akan jadi lebih tenang juga dengan tindakan yang telah aku ambil.

32 comments:

No name said...

saya belajar buat kek dari internat. Nasib jauh dari mak, untuk menuntut ilmu.. hehehe..

Wadi AR said...

aminn. jgn sedih sedih cik lan

tunz said...

erm.....sesuatu yang sungguh abstrak..cinta kasih sayang sepenuhnya tidak bererti kita pasti memilikinya.hanya Yang Berkuasa di atas sana yang mengetahui akan segalanya.sebagai insan beriman berdoalah dan terus berdoa agar suatu hari nanti pasti bertemu sesuci Balqis penghias taman hatimu...

p/s yoyo oh jer mama tunz komen cenggini..nak relate dgn entri pak lan ni kan.. maaf andai jika ada kekhilafan diri ini yer...ampun pakk

paNavia said...

Paklan, akak dedicate lagu ni kat hang...

"Dunia belum berakhir...
Bila kau putuskan aku...
Masih banyak teman2ku di sini menemanikuuuu..."

No worries..
Patah hati ada ubatnya..
Mungkin Allah nak kita tunggu.
Sebab yang terbaik itu akan datang kemudian ;)

Munn Jaafar said...

tu mesti bf julie kan? =(

Namee Roslan said...

apa pun yang kau rasa atau kau buat, banyak doa minta petunjuk ok. somehow, ada yang terbaik menanti kau lan.

iAmCekbolat said...

paklan.. paklan.. hidup ni mmg rumit kan?

Unknown said...

hmm right, susah nk jmpa girls yg pndai cook skarang ni..

Fiza Nurani said...

memang rumit. tapi biarlah ia mewarnai kehidupan...

err, hitam pun warna jugak kan.. ? :)

Anonymous said...

ppuan mmg ska kene puji...p.lan ni pandai je kan hihi..

Akulah Pak Lan said...

Lizzie: good that u learn something good

Akulah Pak Lan said...

Wadi: =) smile with a fake feeling

Akulah Pak Lan said...

Tunz: our plan cant beats God plan. HEs the top of everything.

Akulah Pak Lan said...

Panavia: mungkin =)

Akulah Pak Lan said...

Munna: its all God will. Bukan salah sapa2

Akulah Pak Lan said...

Nameee: Insya-Allah

Akulah Pak Lan said...

Cekbolat: kalau mudah sgt, tak ada erti kita hidup nanti kan?

Akulah Pak Lan said...

Saiazuan: yup gadis yabg comel n pandai cook lagi la rare

Akulah Pak Lan said...

Fiza: hidup ini penuh dgn warna yang kadang kala kita sendiri yang perlu menyinarinya dgn warna pilihan kita

Akulah Pak Lan said...

Zoey: see...betul kan?

laskar pelangi said...

hidup ni kadang kala rumit.kadang2 so easy. biasalah kehidupan :)


zaman sekarang.dunia dihujung jari.pelangi belajar masak pun melalui internet.search sana sini.dalam beberapa saat dah dapat idea nak masak itu ini:)

Anonymous said...

jumaat ni p.lan get ready untuk ucapan plg pjg kat dunia keh haha..

SyAfaWaNi ♥‿♥ said...

listen to your heart...mungkin itu tindakan yang terbaik...:)

*sambil Google resipi masakan

Nava K said...

I wish my other half will cook for me but after so many years, habut pun takda. When we were courting, he quite to brag on what a good cook he is but after marriage, mmmmm!!!!

If I am lucky, maybe a bowl of maggie me he will make for me.

LidiaSuraya said...

Cinta x semestinya memiliki kan? Sometime kita terpaksa kebahagian orang lain lebih penting dari kebahagian diri sendiri. Setelah berusaha namun tiada jodoh means redhakan. Ada yg lebih baik menunggu dihadapan.. :) may happiness will find u ..

hanaahmad said...

dah kalau dengan semua perempuan hang nak main suap2 sapa tak cair. kih3. hang banyak makan gula ka apa?

Akulah Pak Lan said...

Laskar: Kalu search jodoh dapat x?

Akulah Pak Lan said...

Zoey: ok buat panjang2

Akulah Pak Lan said...

Syafa: tgh dok listen to radio ja ni. Haha

Akulah Pak Lan said...

Nava: men... Goods with words.. Haha

Akulah Pak Lan said...

Lidia: Tgh dok tunggu la ni. Tapi tak sure nak tunggu kat stesen bas ka lrt

Akulah Pak Lan said...

Hana: aku pun romantik jgk ok