Loser Always Lose




Sedang aku duduk berguling-guling atas tilam yang boleh aku gambarkan seperti tilam pelacur murahan yang korang selalu tengok  dalam berita time sarang pelacur kena serbu. Lebih kurang macam tu la punya nazak tilam aku yang tak berlapik dengan katil mahu pun bedsheet. Bunyi macam geli tapi nak buat macam mana, bedsheet aku dah terkoyak habis. Lucky Becky ada bedsheet spare yang dia silap beli semasa nak pindah tempoh hari, katanya nak hantar malam ni ke rumah aku. Tunggu saja, cakap gadis bukan boleh percaya sangat. Tambah-tambah gadis sesibuk dia. Semalam pun dok adu bomba sebab tengah moral down sebab tayar kereta dia pancit.

Since aku dah kena reject dengan Julie, memang tak banyak benda yang aku boleh sensorang. Aku jenis tak makan banyak kalau makan sensorang. Tak berebut macam tak best. Dah banyak kali aku skip makan minggu lepas. Berat aku pun dah hilang hampir 3kilo.Tapi takan nak menangis guling-guling kat atas tilam macam dunia ni dah berakhir kot kan? Something yang telah aku letak dalam awal-awal lagi dalam fikiran aku sejak dulu lagi.

“Real stories not always end up with happily ever  after”

Malam Valentine, orang lain sibuk fikir hotel mana nak check in esok sempena Valentine Day aku pula sibuk  memikir apa yang aku boleh buat weekend ni. Ramai yang pelik kenapa aku tak sambut Valentine sedangkan nama gadis bercambah dalam blog aku. Sambut birthday pun  tak pernah ini kan pula nak sambut Valentine walaupun kebetulan kedua-duanya fell on the same week.  Tak ada masa. Selalunya aku akan end up lupa dengan birthday sendiri sebab terlalu sibuk dengan bekerja. Bila birthday aku? Tak payah aku bagi tau, bukannya korang nak prepare wish or hadiah pun untuk aku kan? See tak ada la happy sangat hidup aku ni. Duit pun dah kering sebab asyik bagi pinjam kat orang saja sampai diri sendiri pun runsing macam mana nak kumpul duit balik.

Sedang aku dok golek sedap-sedap atas tilam..

Kring…kring…

Kring…kring…

Apa cilaka klasik sangat bunyi handphone aku ni? Abaikan, bunyi handhpone aku tak ada sepenting mana compare dengan cerita yang aku sampaikan.

“Hello. Can I speak to Azlan?”

“Speaking.”

“Isk! Amoi mana pula yang call aku malam-malam ni? Tak ada waktu lain ka nak call aku selain dari waktu aku tengah berangan?” maki aku dengan penuh amarah sambil buat muka bebai walaupun dia tak mungkin nampak.

“Still remember me?”

“Your voice sound like familiar. Is this Zoey?”

“Walauwei..good ah you. Still remember me. It’s been a while right?”

“Yeah a few month I think”

Zoey, watak yang pernah muncul serangkap dalam blog aku dulu. Gadis headhunter yang nak offer aku kerja. Sebenarnya aku dah pun jumpa dia untuk 1st interview dengan company headhunter dia. Boleh tahan la gua cakap lu. Tapi, I have to be a professional when it comes to work. Mau dia bebai dengan aku nanti, tak dapat pulak aku job baru memandangkan company aku sekarang ni memang tak ada bonus. (Demm! Aku memang tengah sengkek sekarang)

“What are you doing right now?”

“Guling-guling”

“What is that?”

Aku terlupa yang tak ramai gadis yang faham dengan bahasa yang aku tuturkan. Kadang-kadang ada yang buat tak paham dan bertanya soalan yang lebih supaya mereka dapat peluang untuk bercakap dengan aku lebih lama. Gadis, memang banyak alasan dan helah yang mereka ada dalam kepala otak mereka.

“Almost similar semacam bergomol, tahu?”

“Biar betul ni?”

“Nope. Just kidding. So whats up? Tetiba call I malam-malam buta ni?”

“Nak ajak you bergomol la”

“Huh?”

“Hehe..Yes, I dapat I punya revenge balik.”

Perempuan, memang pendendam. Sekali korang dah buat kat diorang, diaorang pasti akan ingat sampai bila-bila. So take this note.

“Cis cis dan cis..I rasa nak tokak ja you sekarang ni. Tahu tak yang I ni spesis liar?

Posisi tidur aku, aku alih dari meniarap kepada menelentang sebab ada benda yang tersangkut.

“Amboi ganas. Nak tokak kat mana tuh? Wek!!”

“Tahu takut.”

“Hehehe…You nak tak kalau I offer you satu job?”

“Nak offer job apa kat I malam-mala buta ni. Nak ambik I jadi husband you ka?”

Sejak dua menjak ni aku memang menggila sikit. Sikit tapi tak banyak. Cakap pun dah tak berlapik dengan talam lagi dah, main lepas ja. Kalau drive kereta sedar-sedar dah sampai ke penghujung jalan mati. Aku dah jadi tak kisah dengan perasaan orang lain.

“Isk you ni. Ada satu job tapi jauh dari tempat you duduk sekarang. The point is, sanggup you pindah keluar dari tempat you sekarang”

Aku berfikir panjang pasal tawaran dia. Kalau aku duduk di sini pun dah macam tak ada tujuan hidup lagi dah. Keluar makan sensorang, duduk lepak rumah pun sensorang, kadang-kadang weekend pun terpaksa berseorangan.

“Ok, I sanggup. Just forward my resume to you client”

“Ok. Thanks Azlan. So dah prepare flowers for your love one tomorrow?”

Life is about understanding each others. Kita hormat orang, orang akan hormat kita. So don’t expect semua orang faham tentang kepercayaan kita. Kita boleh cuba terang dengan cara yang lemah lembut tentang apa yang kita. Tapi tak perlu nak jadi terlalu extremist kalau orang tak dapat terima. Tak perlu nak maki hamun sampai guna perkataan “Kafir” walau pun sememangnya dalam agama ada disebut tentangnya. Lidah dan akal itu sama tajam, gunakan dengan sebaiknya.

“I single la. Lain la kalau you nak keluar date dengan I”

“Kenapa you tak ajak sebelum ni? You lambat seminit. Baru ja tadi ada orang ajak I keluar.”

"OK Fine. Bye!"
 
Perbualan tamat.

Sigh~ Loser.

35 comments:

Munn Jaafar said...

3 rangkap pertama hg dok cerita pasal guling2..masuk rngkap ke4 pun guling2 lg..anyway guling2 mmg syok! selalu buat jugak tp tilam aku xsenazak tilam hg kot.. =D

aku xnak becky.aku nak julie!

oit bila bday??? selamat hari lahir yeeeeee =)

Eyeme said...

lek la paklan. meh kita kuar meh :p


loser is not always loser.. loser will be a winner in one fine day..

loser loser pun byk gak tau pasal pompuan..ekeke

iAmCekbolat said...

haha..pak lan sentaP! cehh ~,~"

tak gentle la.. nmpk sgt sensetip.. muahahhaa

Wadi AR said...

cian cik lan. lek aaa

SyAfaWaNi ♥‿♥ said...

xpa2..tak loser aih kalau tara tu..kecikk punya hal...hehe

Fyqa said...

tak loser mana pon tuh.

haihh

Munn Jaafar said...

really? waaaaaaaaa =)

hepi bday tuyu..
hepi bday tuyu..
hepi bday tu paklan...
hepi bday tuyu..

clapclapclap!

err yg ke 29 kah? =D

Nur Syazana Mohammed Sani said...

usaha tangga kejayaan =)

jangan sentap sentap . tapi seyes entry nie best . hoho

http://syazanasani.com

Fyqa said...

btw,
HAPPY BORNDAY !!!

yg ke brapa?
err

:D

Teratak Zaffendi said...

Loser can be a winner..sooner :)

Unknown said...

happy bday pak lan (terjah direct dari blog broframestone)

hehe no wonder la bro kata dia leh gelak sorang2 bca blog ni..hehehehehe

Namee Roslan said...

paklan !! kenapa fb takde birthday kau.kau hide ke ?? btw, happy birthday wey yang keeeeeeeeeeeeeeee..hehe. rahsia. nnti kau marah plak aku tulis sini. em, ape2 pun jangan sedih. aku tahu kau rse mcm runsing psal julie tu. whatever it is, Allah dah tetapkan sesuatu untuk kau. sabar okay :)

Blog Eazy Izzuddin said...

terlambat...
terlepas..
like me
huk2

Akulah Pak Lan said...

Munna: mintak pada Tuhan untuk aku...(doakan)

Akulah Pak Lan said...

Eyeme: ok jom... Kau belanja. Aci?

Akulah Pak Lan said...

Cekebolat: lelaki sensitip adalah romantik

Akulah Pak Lan said...

Wadi: Dah habis rilek ni

Akulah Pak Lan said...

Syafawani: ni tak termasuk gadis2 yang lain lagi sebelum ni.

Akulah Pak Lan said...

Fyqa: jom keluaq. Fyqa belanja tgk wyg aci?

Akulah Pak Lan said...

Munna: thanks.. Sebab tak semua yg tahu.

Akulah Pak Lan said...

Syazana: Sentap tali kecapi, kalu ada masa aku buat lagi

Akulah Pak Lan said...

Fyqa: thanks 28

Akulah Pak Lan said...

Zaffendi: Hopefully, someday

Akulah Pak Lan said...

Saiazuan: ghai! Dah rajin terjah skrg kan?

hani said...

lambat smenet je tuuhh...
cuba lagi pak lan
cuba lagi!!

dah dpt bedsheet hang ka?

Anonymous said...

hepy birthday pak lan.
-semoga dilimpahi ketenangan hidup di dunia n akhirat.amin yarabbalamin..-

biela bell said...

gulingGuling sangat heaven okayyy..hahaha

Akulah Pak Lan said...

Namee: Yang 28. Tak ada apa yang nak disembunyikan. Birthday ja pun kan? Bukan penting mana pun....

Akulah Pak Lan said...

Eazy:Tak pa... Sedikit punya hal

Akulah Pak Lan said...

Hani: dah ambik dah...tapi aku lupa nak bayar kat dia.. Hahaha

Akulah Pak Lan said...

Anon: tq =)

Akulah Pak Lan said...

Biela: guling2 is bosan

hanaahmad said...

PakLan bajet hot. itu je aku nak komen. kbai.

Akulah Pak Lan said...

Hana: aku cool ja

eyeme said...

jom paklan..tarak hal la..kau amik aku kt cini..boleh?