Hargai Benda Yang Bernilai


Dah lama rasanya aku tak update blog secara serius untuk pembaca blog aku. Aku tahu korang merindui penulisan aku. Aku paham. Sebenarnya aku mengalami sedikit masalah teknikal nak update cerita "Ada apa dengan Jepun" aku tuh. Setakat ni cerita tersebut terhenti di part IV. Menyesal jugak aku menggunakan huruf roman sebagai numbering aku. Sekarang aku dah terhegeh-hegeh nak mencari nombor selepas IV. Itu sebab musabab dan punca kenapa aku dah lama tak update blog aku. Korang percaya tak?

Sebenarnya aku ada teringat satu kisah di mana aku selalu keluar dengan Julie. Aku tak sure nak classifiedkan cerita ni bawah genre apa. Tapi since aku dah nak bercerita, so korang baca saja. Jangan banyak songeh nak demand cerita bukan-bukan.

"You, kat mana dah tuh?"

"I dah kat depan rumah you ni. Keluar la"

"Ok kejap. I nak pakai tudung."


Julie bukan seperti gadis-gadis lentik yang lain yang pernah aku jumpa yang hanya selalu mementingkan kepada penampilan. Dia lain, berbeza dari mereka semua. Kalau korang pernah baca entry aku yang lepas, mesti aku pernah terangkan yang dia simple orangnya. Itu yang membuatkan aku lebih memberikan perhatian padanya berbanding gadis-gadis yang lain. Lupakan soal Annie kerana dia telah lama menghilangkan dirinya.

"A men who love a women because of her weekness, he will love her sincerely and entirely"



Memang aku suka tika dia berada di sisi aku. Itu sebab aku rajin berada di Putrajaya berbanding KL. Selalu jugak aku bawak dia keluar makan, tengok wayang dan kadang-kadang tanpa sebarang alasan yang kukuh aku bawak dia keluar bersama. Seat penumpang sebelah kanan memang aku sudah khaskan untuk dia. Adjusted specially for her convinient.

Sering kali dia naik kereta aku, bermacam-macam ayat yang keluar dari mulut yang separa makcik-makcik aku.

"Agak-agak kalau pakai benda tu akan jadi apa?" muncung mulut aku menunjukkan sesuatu yang berada di tepi dia.

"You tahu tak kenapa you kena tahan tangan you kat dashboard tu?"

"Agak-agak benda apa yang boleh you buat supaya you tak pegang benda tuh?"



Dia hanya tersenyum memandang ke arah muka aku. Seakan paham, dia mula ketawa kecil dan kemudia senyum. Dia menarik benda bertali yang ada di sisi dia.

Klik~

" Ha! Pandai pun pakai seat belt"  kata aku secara sindiran.

"Wekk!" dia hanya menjelir lidah pada aku.



Kata orang, "Rules are made to be broken". Tapi bagi aku bukan rules ni yang patut kita langgar. Kerana ini bukannya rules, tetapi berkait rapat dengan soal keselamatan kita sendiri.

Published with Blogger-droid v2.0.1

28 comments:

my name is ivana said...

aweesomee!! aku x kesah kot kalau orang kata "skema giler kot kau nak pakai seat-belt bagai..." orang yang naik kereta aku pun wajib pakai seat-belt gak..

benda nampak small matter tp big impact ooo..

Wadi AR said...

aku jarang pakai seat belt cik lan even penumpang kt depan. xtahu nape

Namee Roslan said...

wey apa cite dgn pmpuan yg kau cite kt aku tu ?? yg buat kau mcm option tu ? tp dia bukan julie kan ?

hanaahmad said...

huiii..aku ni jenis p kedai sekejap pun mesti pakai punya. dah biasa kot. huhu

Munn Jaafar said...

heeeee lama ilang paklan,tetiba mai entry psl seatbelt?

but i like it! sempoi la kau =P

Cik Bayan said...

seat belt memang wajib dipakai walau nak kuar kejap depan aje tu...itu my hubby punyer rules!

PinKy MoMMa said...

owh tali tu hahaha...ingatkan ang cakap tali lain ;p

pssttt..aku dah lesen la wei..tapi laki demam urat huhu tak leh bangun..sapa nak jaga anak anak time pi market..tak sanggup nak bawak bersama..mau hilang kat situ nanti huhu

Unknown said...

aku kjap pakai kejap tak. jahil bukan.

Fyqa said...

alololo suweettnyeee..
:D








klo smata nak cri nombor slepas iv tu xcaya ah..
;)

Anonymous said...

untuk keselamatan skema pun peduli hape..

Akulah Pak Lan said...

ivana: so jgn lupa pakai seatbelt

Akulah Pak Lan said...

wadi : pakai la demi orang yg tersyg

Akulah Pak Lan said...

namee: weit, tuh private. jgn cerita kat sini. tak proper

Akulah Pak Lan said...

hanaahmad: haha good2

Akulah Pak Lan said...

munna: saja buat entry come back. haha

Akulah Pak Lan said...

aynora : sebab hubby you sayangkan family dia

Akulah Pak Lan said...

pinky momma: weit, suka pikiaq kot lain no. haha

Akulah Pak Lan said...

ezan: cuba pikirkan insan tersayang mesti kau pakai

Akulah Pak Lan said...

fyka: percaya la sampai skrg tak jmpa lagi nombor selepas VI haha

Akulah Pak Lan said...

zoey: good girl

Chegu said...

stand by helmet satu, ckp ngan kwn pasni, "u tak pakai tali pinggang takpe, tapi pakai a ni," sambil menunjuk jari ke helmet tersebut

nazirah said...

betul betul betul
seatbelt mmg sgt penting kot
dan lelaki mmg akan sntasa mengingatkan prmpuan sbb prmpn ni jns mcm mls2 sikit nak pakai seatbelt ni terutamanye cci la hahahhaa

Akulah Pak Lan said...

Chegu: nice jgk idea tuh

Akulah Pak Lan said...

cci: ni mesti jenis malas pakai seatbelt

Cik Iqaa said...

aku lau nek kete lincah pakai seat belt kadang kena gelak dengan member cz belum gerak lebih 1km pon dah kai seat belt . camne lah kan dorg pikir errgh!

~Kenanga Suchi~ said...

seatbelt~
hmm... kadang2 terlali jugak. bergantung pada driver. hehe...

محمد رازيق said...

haha. der, aku jarang pakai seatbelt. pakai bila menggelabah sbb polis kat depan.. hehe. anyway nice entry der. jmput lawat blog ak ye.

Akulah Pak Lan said...

Iqaa: kereta lincah? maksud kau kereta apa?