Loghat dan Dielek


Malaysia adalah sebuah negara yang sangat unik. Rasanya aku tak perlu cerita dengan panjang lebar kot yang berapa banyak suku kaum yang ada kat Malaysia ni dan berapa banyak jenis bahasa yang dituturkan.


Apa yang aku nak sentuh adalah tentang dielek bahasa melayu kita. Punya la banyak sampai perkataan "kawan" boleh menjadi "kawang" dan "kawe". Dielek ni la yang menjadikan Malaysia ni sangat unik berbanding negara-negara lain di asia pasific ni.


Sapa kat sini orang Kedah sila angkat tangan?


See, ramai jugak orang Kedah yang baca blog aku. Bebabru ni sempena raya haji aku ada balik kampung aku kat Kedah. Aku dah agak jalan jem, dan memang jem pun. Tak lama pun aku drive, 7 jam ja. Tak lama. Palat. Aku sampai kampung aku lebih kurang pukul 5 pagi. Ha untuk budak-budak yang bakal ambik exam. Kalau korang pandai pukul berapa aku bertolak dari KL?


Aiseymen! Lupa plak. Sila turunkan tangan korang.


Seperti biasa la, kalau dah balik kampung mesti parent kau happy tak ingat. Nak tau dia happy ka tak, cuba korang tengok masa korang nak balik. Dia mesti akan bagi macam-macam habuan bekal untuk korang. Mak aku bungkuskan apa untuk aku? Tak payah la nak cerita details sangat, nanti korang mesti bosan.


Masa aku in the way nak bukak pintu rumah sewa aku, aku terserempak dengan jiran depan rumah aku yang baru sangat berpindah masuk. Of course la gadis, kalau tak sia-sia ja aku tulis dalam ni. Sebelum ni kami memang tak pernah bertegur sapa lagi sebab tak pernah terserempak depan-depan lagi. Yang aku perasan dan aku budget dia orang Kelantan sebab based on nombor plate kereta dia yang bermula dengan huruf DXX XXXX.


So aku pun cuba nak berbaik dengan dia sambil nak offer something yang aku ada dalam dielek kelantan sebab nak bermesra punya pasal.Tapi paham-paham saja la kan kalau orang utara try nak speak dalam dielek Kelantan, memang broken gila la.


"Hai" sambil aku menguntum senyuman yang boleh di katakan manis jugak la.


"Hai" dia membalas senyuman aku.


"You nak pelir tak?" aku masih dengan senyuman ketat aku sambil cuba mencari sesuatu dalam plastik.


"Ha?" dia mungkin tak dengar apa yang aku cakapkan.


"Nak pelir tak?" aku masih meneruskan pencarian dalam beg plastik aku sebab biasa la banyak benda.


"Hang ni sewel kot." terus dia masuk rumah dia sambil menghempas daun pintu rumah dia dengan kuat.



Aku yang sewaktu itu hanya mampu tercegat sambil memegang buah mempelam dalam tangan. Orang Kedah jugak rupanya.


Hampeh!

So lepas ni, jangan pepandai nak sesuka hati nak pakai dielek orang lain kalau tak reti



Published with Blogger-droid v2.0.1

43 comments:

DzuLagiL said...

study..:)

my name is ivana said...

buah mempelam tu bukan hak yang kelantan panggil buah pauh ker? aku rasa la...

Munn Jaafar said...

hahaha...nasib dia kata hg gila..lau aku dh lama tibai ngan payung! dh mcm gila seks ja...kui3..

hanaahmad said...

hang memang saja nak pancing kan? aku dah tau dah! wakakakaka

PinKy MoMMa said...

hahahaha aku maluuu weiii..

sama lar macam sini kopek itu jgn cakap kuat kuat...malu weii..

kalau belah kl ang cakap kopek tak de hal..maksud tak sama okeh!

masih belajar bahasa ganu huhu..

Akulah Pak Lan said...

Dzul: kau nak suruh aku study ka?

Akulah Pak Lan said...

Ivana: kalau aku tau, tak la aku guna pelir tuh. owh malu 5 minit

Akulah Pak Lan said...

Munna: noh kasaq nak tibai aku dgn payung

Akulah Pak Lan said...

hanaahmad: syuh~ diam2 sudah. nanti kantoi dgn gadis lain

Akulah Pak Lan said...

Pinky momma: kalay belah kedah kopek = wallet

Muhammad Iqbal said...

alahai..

CikRangers (CR) said...

hahahaha..jatuh saham hang weh.mesti awek tu ingat hang gila xxx...naya..naya..naya...kahkahkah..

Namee Roslan said...

aku plg tak paham dialek pahang wey.jerantut pahang tu pekat gak eh loghat. aku mmg tak paham lgsg.

Anonymous said...

saya..........

ViSiTmE@FaTiN CoRnEr said...

jwpnnya pukulo 10..

hahaha.,.mmg sewel la..

Akulah Pak Lan said...

CR: cis! kan?

Akulah Pak Lan said...

Namee: haha, byk lagi loghat yang kau tak tau

Akulah Pak Lan said...

zoey: yala tau hang org utara

Akulah Pak Lan said...

Iqbal: alahai apa?

Akulah Pak Lan said...

fatin: pandai pun

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

haha lain negeri lain dialek...unik kan...

Akulah Pak Lan said...

Fifiey: sgt unik sampai ada setengah kita tak dapat paham

eliyaezlinalias said...

selalu ada kesukaran memahami dialek org kelantan walaupon punya adik ipar kelantanese..hehehehe

NuReLLe said...

ohh..pelam ke..erkkk

Unknown said...

pukul seploh bertolak. hahaa

tu la len kali bckp je loght sndiri

Akulah Pak Lan said...

eliya: kena selalu bergaul, baru mudah paham

Akulah Pak Lan said...

nurelle: yup pelam :-)

Akulah Pak Lan said...

ezan: kau pakai loghat apa?

sYafIk-wAy said...

loghat kne wat betul2 , tak pasal nnt jd salah . kene pelangkung . haha

Fyqa said...

hahah

buat malu jek..

;D

Akulah Pak Lan said...

syafiq: haha. takut kena ligan penyapu ja

Akulah Pak Lan said...

fyqa: bukan takat malu, jatuh saham skali kot

Chegu said...

Hahaha... Macam2, slamat die x call polis, tak mau entri ni tak tulis, hahaha

Akulah Pak Lan said...

Chegu: penginapa. percuma sehari semalam di lokap. haha

puteri kasih said...

terus tak jadi nak pancing..hehehe

bahaya juga dielek ni..sebab kebanyakkannya ada double meaning

Akulah Pak Lan said...

Puteri: joran dan bengkok. haha

hafrawiey ozakawa said...

oit....malaysia mmg kaya dgn pelbgai dialek.suke33

p/s:done follow here..follow back

badrulthebad said...

aku orang klantan.x pernah pun dengar org klantan cakap buah mempelam tu pelir.haha.lucu la.
orang panggil buah pauh.

Akulah Pak Lan said...

hafrawiey: yup

Akulah Pak Lan said...

badrul:haha yup org utara mmg mcm aku

nazirah said...

hahaha lawak la pak lan ni adehh
cci tak bape taw sgt psl dialek2 ni .. huhu taw yg asas je la huhu kalau borak dgn org kelantan ni spth hrm pun tk pham agaknye hehe

Akulah Pak Lan said...

nazirah:biasa la orang utara nak try speaking pantai timur. jadi mcm ni la

balecan said...

dem! pelir hg dalam plastik ka..
kadang2 aku try cuba juga cakap kelantan tapi fail..