Nama kampung

"Mana nak cari laksa yang sedap dekat Bangi ni?" tanya aku kepada Julie.

2 Minggu lepas hari sabtu sebelum bulan ramadhan. Aku ada bagi tahu Julie yang aku teringin nak makan laksa. Seperti mengidam,tapi bukan mengidam seperti penyakit mak buyung. Laksa bukanlah sangat benda yang aku gila, bagi aku cukup sekadar dapat menghirup kuah laksa bagi mengubati rindu aku pada kampung halaman.

"I tau satu tempat. Jom! I tunjukkan jalan. Sedap jugak kalau dapat laksa kalau time-time macam ni" balas Julie yang lebih-lebih.

Kereta aku pandu perlahan-lahan menyusuri Jalan Bangi menghala ke Bangi lama. Julie pula dengan tekun menunjukkan jalan kepada aku.

"You, cepat la sket. Nanti orang ramai" kata Julie yang tidak tahu bersabar.

Sekali lagi pasal perempuan, mereka tak pernah tahu nak bersabar. Mulut pula tak pernah nak tahu yang diam. Banyak cara yang aku gunakan untuk diamkan mulut perempuan yang tak reti nak tutup. Aku hanya memandang tepat pada wajah dia. Dia terus diam sambil menutup mulut dengan kedua-dua belah tangan seakan paham apa yang aku ingin tegur.

Aku terus menumpukan pada pemanduan. Mula-mula Julie yang nak drive, tapi aku tak benarkan dengan alasan takut dia tersalah pegang gear yang bakal mengejutkan semangat pahlawan lama yang sedang tertidur. Semangat yang tak pernah tewas dalam mana-mana pertarungan. Ilmunya jangan diduga sembarangan orang.

"Better not" tegas aku dalam hati.




Tak jauh pun tempat tersebut. Kalau dari UKM hanya mengambil masa dalam 10 minit. Jalan pun tak susah. Gerai tersebut hanya terletak di tepi jalan. Sampai di kedai tersebut aku biarkan Julie yang membuat order kerana aku tak biasa dengan tempat tersebut.

http://twentyfivenine.blogspot.com/
"Abang, bagi laksa 2 mangkuk dengan cendoi pulut 2" bercakap Julie dalam loghat utara.

Aku terkejut. 

Terus aku bertanya kepada Julie dalam loghat utara juga "Eh! you orang utara jugak ka?"
Kami terus berbual panjang dalam loghat utara setelah tahu dia asal orang sana. Sebelum ini masing-masing sibuk speaking dalam "bahasa" KL konon-konon yang menunjukkan diri masing-masing orang bandar. Segala rahsia aku cuba korek dari dia sementara itu aku cuba untuk tidak mendedahkan segala-galanya pasal diri aku. Aku lebih senang untuk berahsia untuk banyak perkara.

Julie atau nama sebenar dia Junaidah. Lebih dikenali dengan nama Bedah semasa di kampung. Jauh juga jarak nama Bedah dan Julie ni. Tapi kalau difikirkan semula, ada ka nama Bedah dalam KL ni. Makcik-makcik pun lebih gemar orang panggil mereka dengan gelaran "aunty" berbanding makcik. Ada jugak yang lebih prefer perkataan kakak atau pun guna terus nama mereka. Mereka ingin nampak muda pada semua orang walaupun hanya pada nama.

Semua orang nak popular seperti pelakon. Masing-masing tak nak di pandang rendah orang lain. Pakaian pun tak nak kalah. Orang pakai kain belah sampai nampak paha, mereka terus pakai skirt nak tunjuk paha. Orang pakai baju nampak sikit dada, mereka terus tayang dada. Ini yang dinamakan culture shock yang tidak beradab. Nak berubah tapi terus lupakan nilai murni yang ada pada orang kampung yang mana itulah tempat asal mereka.

Apa nama kampung korang kalau korang pernah tinggal di kampung dulu?

"You agak-agak la kan, kedai ni bukak tak bulan posa ni time tengah hari? Sedap la pulak. " soal aku dengan bersahaja sambil menjamah cendol pulut yang sangat sejuk dan sedap tu.

p/s:
Entri ini adalah entri yang auto publish since aku dah kurang aktif dengan internet lately. Aku pun dah malas nak berfacebook or twitter ni. Harap maklum.

40 comments:

Wadi AR said...

bangi juge. cendol mmg awesome!

Unknown said...

wah! nanti boleh bawak eyfa g makan plak. hehee

nazirah said...

owh pttlah lama mnyepi
nape? down ke?
neway ckp laksa.. tetibe
teringin lak makan laksa
tp bkn ngidam huhuhu ;)

Hamizi Azizan said...

yah!!! den pon oghang utagha gak... mau kenai dak?? hahaha


terbaru : Tutorial menarik nak bagi

Namee Roslan said...

hahahahahhah, yaaaa finally!! bedah! ouch, kan lebih manis. heheheh. macam mana nama pun u boleh blend dengan story u. thats good :D gehehehhe.

Namee Roslan said...

aa, kenapa nak nama glamour? tahu tak apa maksud nama nameerah? harimau you know. tapi xde lah rasa nak tukar..short kan jadi namee ja. itu pun since 2004 , classmate yang bg nama tu..terlekat plak :D hehe. bedah itu nice :)

Anonymous said...

baru lepas melantak laksa...=)

cik bulan said...

la..slama ni dok ingat julie tu cina..

puteri kasih said...

tiba-tiba terasa lapar plak

Akulah Pak Lan said...

Wadi AR:
cendoi pulut lagi mabeles...

Akulah Pak Lan said...

EYFAalias:
suruh la scandal eyfa bawak..bulan posa tak bukak..sedihkan?

Akulah Pak Lan said...

nazirah:
paklan tak down...cuma malas nk online..

Akulah Pak Lan said...

Tukang Godam:
rupa kau ada cantik macam Lisa Surihani dak? kalau ya..aku nak ja berkenalan dengan kau..kalau tak nanti aku pass kat member aku..

Akulah Pak Lan said...

Namee Roslan:
as I promised to you.. =)

Akulah Pak Lan said...

Namee Roslan:
cita-cita aku nak bela harimau..aku bela kau boleh? hahaha

Akulah Pak Lan said...

Fiera:
melantak ada sesuatu yang dalam kuantiti yang banyak

Akulah Pak Lan said...

cik bulan:
you cannot expect everything to be as your imagination when you are reading my blog.. =)

Akulah Pak Lan said...

puteri kasih:
haip!!!..posa..

NuReLLe said...

i xde kg..tp pacek macek i dr taiping pgl i nani..n i xtau nape..nur elyani = nani...erkk..??

abah khalisha said...

ini gelojoh namanya.hehehe

oshin-jamel said...

lama x mkn laksa..kne request kt mak nie.. =)

Akulah Pak Lan said...

NuReLLe:
Junaidah = bedah...see menarik kan?

Akulah Pak Lan said...

abah khalisha:
bukan gelojoh..tapi lapaq...haha

PinKy MoMMa said...

hahahaha nama bedah rupanye..ai igtkan cina tadi hukhukhuk..glams uols..

eh apasal tak aktif..tak kan tak larat kot pak lan..come on! smangat!

cendoi pulut tu meleleh sesaat ;p

Akulah Pak Lan said...

oshin-jamel:
aik main request plak? masak la..then hantaq kat paklan sket..lapaq ni...haha

Akulah Pak Lan said...

PinKy MoMMa:
tak aktif dekat FB ngan twitter ja...malas dah nak sakitkan hati sesapa bulan2 posa ni...dosa byk..kena mintak ampun...tuh pun kalau ada orang yang nak ampun kan...

cendoi pulut memamg mebeles..slurps!!...

Anonymous said...

ish2x.... Paklan xhabis betui cita dya ng girl2x.... =_O

Anonymous said...

pak lan dh buat saya tingin laksa huhu

Akulah Pak Lan said...

zOeY zAu YaH:
Takat teringin takpa..jgn mengidam sudah

Aisyah Rahim said...

wahhh... ni tempat sy selalu lepak2 ni laaaa...rindunyaaaa

Akulah Pak Lan said...

Anonymous:
Laki tanpa gadis adalah gay

Akulah Pak Lan said...

Aisyah Rahim:
JOm p esok..errr..buka ka? haha

Munn Jaafar said...

haha gud job la paklan...pndai btul ko blend psl laksa dgn topic nama kan??

kt kmpg dlu makcik2 jiran2 sume pggil siti.hahaha femes gk pe....kih3

Unknown said...

junaidah. julie? oh ok :p

Akulah Pak Lan said...

Munna:
=)
siti ja? hahaha

Akulah Pak Lan said...

EZAN IDMA:
Apa nama kampung kau?

~Kenanga Suchi~ said...

sedapnya laksa ngan cendoi pulut~

nyum3...

tak sabaq nak blk kg~

Akulah Pak Lan said...

~Cahaya Hati~:
tak payah balik kampung..KL pun byk

vampire's lovex said...

kah kah....

nama kampung aku bukit gantang. tau ka ...

Akulah Pak Lan said...

vampire's lovex:
cait...aku tanya kau...apa nama gelaran masa kau kat kampung...LOL