Ramadhan : Perubahan

Aku: "Hai Annie"

Annie : "Hai"

Aku: "I tak masuk office hari ni"

Annie: "Eh! Why?"

Aku: "Headace, flu and fever"

Annie: "Aik! Since when?"

Aku: "Saturday"

Annie: "Then kenapa tak bagi tau kat I awal-awal?"

Aku: "Malas, coz at that time I still merajuk dengan you"

Annie: "You ni..lepas tu you puasa ka hari ni?"

Aku: "Yup, still. I guess"

Annie: "Ok, have a good rest then. See you this evening. Jangan ponteng puasa tau."

Aku: "Hurm..k"

**********************************

Agak janggal bunyinya, teguran untuk berpuasa datang dari gadis berlainan pegangan. PUASA, dah lama aku tak dengar perkataan ini. Mengimbau zaman kanak-kanak aku, setiap kali tiba bulan Ramadhan akulah orang pertama yang akan ligat untuk bangun bersahur. Cukup kuat makan. Setakat nasi 2 3 pinggan, itu perkara biasa.

Namun aku jugalah orang yang paling cepat untuk untuk berada depan juadah tatkala tiba waktu berbuka. Sungguh seronok, walaupun kadang kala puasa aku tidak pernah penuh dek kerana curi-curi minum air. Itu aku waktu kecil, penuh dengan kegembiraan sebagai seorang kanak-kanak.

Tapi itu semua dulu, aku sekarang berbeza dengan aku yang dulu. Kadang-kadang aku terasa ingin berubah, namun aku tak sekuat mana. Biarpun telah diikat hasutan dan bisikan namun dalam diri aku masih punya dugaan yang terbesar bergelar hawa nafsu. Selalu tertewas. Harapan aku satu hari, akan ada yang akan mampu untuk memimpin tangan dan membawa aku keluar dari kegelapan.

Banyak yang ingin aku coretkan tapi masa tak mengizinkan. Aku baru dapat panggilan temuduga di tempat baru pagi tadi. Petang ni aku perlu pergi ke sana. Tempat yang agak jauh dari ibukota. Ini salah satu langkah perlu aku ambil jika ingin berubah.

49 comments:

hanaahmad said...

aku akan jadi orang sentiasa mendoakan segala perubahan kau paklan. semoga dibukakan pintu hati kau. kena lawan sket. insyaAllah boleh.

PinKy MoMMa said...

selamat berpuasa pak lan :)
jaga kesihatan sepnjang ramadhan ni..

WAHIDA ALIAS said...

selamat berpuasa !! =)

NAZ said...

selamat berpuasa lan. kalau nak tengok perempuan seksi ajaklah sekaki haaha dosa kita kongsi. kalau jalan gelap gua bawa lampu picit. tapi lu jangan picit benda lain sudah hahaha

oshin-jamel said...

selamat berpuasa pak lan..
http://oshin-jamel.blogspot.com

c.d said...

goodluck untuk temuduga pak lan..:)

abah khalisha said...

salam pak lan..salam ramadhan

Unknown said...

semoga ramadhan ini membawa perubahan :)

Blog Eazy Izzuddin said...

Selamat berpuasa...
xD

Munn Jaafar said...

smoga hati paklan kuat utk berubah okeh...pintu Allah sntiasa terbuka utk hmbaNya..

goodluck utk intview =)
selamat bpuasa paklan =)

Namee Roslan said...

hey, selamat berpuasa :)

btw, suka gak kalau dapat bf cina atau kaum yg berbeza agama dan ajar dia puasa. wahaaa. memang mencabar tapi mesti fun . even my chinese friend pun nak puasa. dia kata okay je,,x lapar cuma dahaga. so dia minum jugak lah. cuma tak makan. haha.

Wadi AR said...

tabah cik lan. aku tau kau boleh

adeque said...

selamat berpuasa paklan.. :)

Akulah Pak Lan said...

hanaahmad:
Tq..aku cuba..

Akulah Pak Lan said...

PinKy MoMMa:
nak jaga macam mana pun dah kena selsema + demam ni..huhu

Akulah Pak Lan said...

WAHIDA ALIAS:
=)

Akulah Pak Lan said...

naz:
Dalam gelap mana nampak..kalau terpun..tak sengaja..tak apa..haha (akai jahat)

Akulah Pak Lan said...

oshin-jamel:
selamat berpuasa jugak

Akulah Pak Lan said...

c.d:
TQ

Akulah Pak Lan said...

abah khalisha:
Salam jugak..

Akulah Pak Lan said...

Amoi MiyaSya:
Harap2 macam tuh la hendaknya

Akulah Pak Lan said...

Eazy Izzuddin:
Selamat berpuasa jugak

Akulah Pak Lan said...

Munna:
Tq pengantin baru...

Akulah Pak Lan said...

Namee Roslan:
yup memang fun n menyeronokkan..aku mix kau tak nak? melayu campur jawa...haha

Akulah Pak Lan said...

Wadi AR:
Thanks...

Akulah Pak Lan said...

adeque:
Selamat berpuasa jugak...

Anonymous said...

selamat berpuasa Pak lan.=)..semoge cepat sembuh..

Anonymous said...

selamat berpuasa pak lan :)

Namee Roslan said...

melayu jawa ..hahahahaha. ceh. itu kira mix yeahhhh.

Unknown said...

wah untung lah anne caring ambil berat. hehehe

Unknown said...

2 3 pinggan? mak aii. pak lan ni bela saka ke banyak betul makan.

Unknown said...

oh lupa nak wish, selamat berpuasa. hehe. Jangan ponteng2.

Akulah Pak Lan said...

fierapirot:
Selamat berpuasa jugak..jgn dok usha lelaki seksi kat bazar ramadhan tau..nanti batai posa..

Akulah Pak Lan said...

cik ayin:
Selamat berpuasa jugak cik ayin

Akulah Pak Lan said...

Namee Roslan:
Please la terima ke-mix-an aku tuh...dah tak dak point dah ni..itu ja kelebihan aku..

Akulah Pak Lan said...

EYFAalias:
Dulu paklan kuat makan..skrg dah kurang..

Selamat berposa jugak...

Lupa plak..tadi pagi pergi jumpa doktor..dia bagi ubat..
tapi lupa nak tanya..dia suruh makan terus atau tunggu lepas buka posa..confius sebentar td..

eila said...

pak lan selamat berpuasa,puasa jangan tak puasa....!!!!alhamdulillah ada gak niat pak lan nak berubah bgs2....

nazirah said...

yup keep it up..
insyaAllah perubahan itu
bole berlaku pelan2.. :)
tapi betul gak tu ckp awak
penghijrahan tu mcm slh stu
cara yg baik tu berubah..
kiranya hijrah tmpt utk
hijrah diri haaa ... :)

Akulah Pak Lan said...

eila:
selamat berpuasa jugak..

Akulah Pak Lan said...

nazirah:
=)

Anonymous said...

kuatkan iman untuk berubah..kita sentiasa perlukan perubahan dlm hidup samaada dari segi sifat2 diri,kerjaya dan keseluruhan kehidupan.ececeh.pandai jek zoey nih kan? selamat berpuasa pak lan..jaga kesihatan ok?

vampire's lovex said...

berubah slow slow...

kemain merajuk sampai demam2.. ahaha..

selamat berpuasa ^^

puteri kasih said...

Selamat berpuasa Pak Lan..take good care of your health.

Akulah Pak Lan said...

zOeY zAu YaH:
Ya baik...

Akulah Pak Lan said...

vampire's lovex:
biasa la merajuk..haha

Akulah Pak Lan said...

puteri kasih:
Selamat berpuasa jugak...tq..

aizamia3 said...

selamat berpuasa Pak Lan..
moga ramadhan kali ni membawa kegembiraan buat Pak Lan n family.. ;)

Akulah Pak Lan said...

aizamia3:
Selamat berpuasa jugak..

F_H said...

pose lan pose.. psenan ikhlas dari aku ni.. x berbayo..