The Proposal I

"You, malam ni I nak pergi Putrajaya kejap"


"Nak jumpa Julie la tuh"


"Wrong! Julie nak jumpa I"


"Sama la tu"


"Tak sama ok"


"Dont argue with me!"


Aku hanya tersenyum di akhir perbualan aku dan Annie. Perempuan, mereka memang suka bossy sket. Kalau boleh mereka tak nak kalah dalam mana-mana conversation. Tambah-tambah kalau tiba "waktu itu", semua jadi tak kena pada mata mereka. Kalau nak stay lama dengan mereka, jangan argue banyak sangat. Tapi jangan terlalu jadi pak turut, sampai kalau dah kahwin nanti akan jadi kes laki takut bini.


Back to my story


Isnin aku berbuka puasa dengan geng-geng officemate aku di Kampung Baru. Annie tak ketinggalan sekali kerana dia sejak dua menjak ni asyik nak mengikut bontot aku ni saja ke mana aku pergi. Aku tak sure apa yang menarik sangat tentang bontot aku ni berbanding bontot JLo. Semasa aku tengah berbuka tetiba Julie sms aku ajak jumpa.


"You, hari ni I cuti. Dtg la sini. Lama dah kita lepak sama kan?"

"Ok. Fine"

"Pukul brapa nak dtg?"


"Pukul 10.00 I gerak"

"Ok see u soon"

Aku sampai rumah Julie dalam pukul 10.45 malam, then aku bunyikan hon kereta aku menandakan aku dah sampai. Depan rumah dia tuh ada pokok besar yang agak menyeramkan. Dalam 5 minit aku tunggu dia dalam kereta tetiba aku terasa ada benda yang bergerak di pangkal paha aku, bukan sekali banyak kali. Aku jadi sedikit gabra, jantung pun dah dup dap dup dap dibuatnya. Baru aku perasan yang benda tersebut adalah handphone aku. Cilaka!

"You, sorry! I tgh bersiap lagi ni. 10 minutes ok?"

"K"

Balas aku dengan nada yang sedikit lemah. 

"Macam ni la perempuan, kalau dah tau ada orang dok tunggu depa. Bukannya nak bersiap awai. Apa la yang susah sangat pilih baju tuh. Nak keluar malam saja kot, bukannya nak pergi dinner kat hotel. Pakai simple-simple sudah. Tacap muka tu pun skit-skit sudah la." 

Aku mengomel seperti seorang makcik-makcik dalam hati menggunakan loghat kedah. 

Akhirnya dia keluar pun dari rumahnya dengan memakai shawl yang kelihatan berbelit di sana sini. Tergelak kecil aku melihat keadaan dia, sebelum ini aku tak pernah pun melihat dia bertudung. First time agaknya, namun disebabkan wajah dia yang comel itu menyebabkan apa saja pun yang dipakainya akan kelihatan sepadan dengan dia.

"You look different malam ni"

"Different macam mana? Ni mesti nak perli I tak reti pakai shawl kan?"

Aku hanya tersenyum sambil memandu terus ke Bangi.

45 comments:

::Mastura Zakaria:: said...

pompuan..pompuan..hihihi

Nur Syazana Mohammed Sani said...

julie itu siapa ? dan conversation yang kat atas dengan siapa ?

poning =='

http://syazanasani.com

CikRangers (CR) said...

errr..then apa jd pastu?adoiii...hang wat aku pening pikiaq apa jd lps tu.wakakkaka

hanaahmad said...

perempuan memang bersiap lambat tapi aku tak masuk dalam kategori itu. ekekekkee

PinKy MoMMa said...

uuuu..i siap cepat okeh hahaha..
sebab i tak suka dgr hubby i membebel ;p

Akulah Pak Lan said...

::Mastura Zakaria::
Mengaku la ni? hahah

Akulah Pak Lan said...

Nur Syazana Mohammed Sani:
To be in read content in this blog..kau mesti ada imaginasi yang tinggi beserta kau hari cari di mana permulaan cerita ni sebenarnya..

Akulah Pak Lan said...

CikRangers (CR):
Hahaha..tunggu..

Akulah Pak Lan said...

hanaahmad:
kau tak bersiap or tak pakai baju? aku confuse dengan jwpan kau..hahah

Akulah Pak Lan said...

PinKy MoMMa:
Sila define cepat...
5 minit?
10 minit?

Wadi AR said...

aku xreti pakai shawl cik lan. musti selekeh

cik bulan said...

xpaham betoi pasaipa la lmbt sgt besiap tu..pompan2..ish3

Akulah Pak Lan said...

Wadi AR:
mcm tuh la dia..

Akulah Pak Lan said...

cik bulan:
Nama pun perempuan

Unknown said...

hahaha.... heish... camni ka perangai pompuan... :PP

Unknown said...

annie tu muslim ke? dah lupa dh. sbb banyak sgt perempuan. ehhehe

Unknown said...

eh julie. silap! ahahaha. kan dah compius! ahhaa

hanaahmad said...

aku bersiap cepat. lol~

vampire's lovex said...

pakai tudung bawal senang...cepat ringkas cun !! hahaa



pehhhh baru bapa lama tak online,dah bertukar kulit !! pehh pehh

Akulah Pak Lan said...

Diary oF Mine:
Haha..sapa perempuan angkat tangan..

Demm!! aku baru perasan..semua yang komen semua perempuan..

Akulah Pak Lan said...

EYFAalias:
Cuba gunakan imaginasi kau untuk tahu dia muslim atau tidak..

Akulah Pak Lan said...

hanaahmad:
haha...yaka?
define cepat..
5minit?
10 minit?

Akulah Pak Lan said...

vampire's lovex:
biasa la perempuan..suka sgt buat benda pelik2..

NuReLLe said...

lelaki bukan ditakdirkan untuk menunggu perempuan ke??bear wit it..hikhik..:D

Akulah Pak Lan said...

NuReLLe:
sekali sekala ok la..lama2 penat kot..done enuf with waiting entire my life...(eh apasal emo tetiba? hahaha)

Farhana Jafri said...

heh nasib aku xmacam tu.. klau aku ckp 10 minit, 10 minit la org tu kna tggu.. kluar mlam, xd mse nk makeup nk rak bgai.. rimas seyh..

Munn Jaafar said...

kalo hal bsiap ni mmg tunang aku btuah la...sbb aku mmg xkan biar dia tunggu lama dlm kete..tp kalau tggu kt pokok bsr yg seram mcm ko ni..aku rasa sesaat pun xleh tunggu dh...hehe

oi,nk propose julie ke? =.=*

Akulah Pak Lan said...

Farhana Jafri:
simple is better..

Akulah Pak Lan said...

Munna:
hahah..buleh buat cerita hantu plak lepas ni...

hanaahmad said...

takleh nak define tapi yang pasti tidak selambat perempuan lain. kih3.

Anonymous said...

kita bersiap cepat..takde lambat2..haha

puteri kasih said...

saya selalu siap cepat sebab tak suka buat orang tunggu..dan setakat ni belum ada yang komplen kena tunggu saya...hehehehe

Akulah Pak Lan said...

hanaahmad:
haha...yala tuh

Akulah Pak Lan said...

cik ayin:
yaka cepat?

Akulah Pak Lan said...

puteri kasih:
dia tak complaint sebab tak nak you sakit hati kot?

nazirah said...

heee pmpuan mmg cenggitu huhu
tp kn npe julie kai shawl?
confuse skit huhu tak sbr tgu
smbgn entry ekeke

Akulah Pak Lan said...

nazirah:
=)

NAZ said...

seronok jadi lu keliling perempuan. kalau boleh bila habis cerita lu nanti balance bagi lah gua haha

Akulah Pak Lan said...

naz:
hahaha..

Fyqa said...

bestnye. mcm baca cite dlm novel.

:D

Anonymous said...

ada sbb tu napa asik nk ikut bontot pak lan haha..ehem2..haha

Akulah Pak Lan said...

Fyqa:
=)

Akulah Pak Lan said...

zOeY zAu YaH:
haha...sebab apa?

Azwa Mohamad said...

kawen jelah, kang senang... (^__^)V

eliyaezlinalias said...

pastu??? respon paklan???