Ada Apa Dengan Jepun : Part I

Enough with dunia serious aku yang membosankan semua orang. Kita sambung dengan cerita aku yang melalaikan.

Pernah aku cerita tak yang aku pernah travel ke Jepun satu ketika dulu (tahun lepas ja pun, bukan lama mana). Waktu tersebut aku masih lagi bekerja dengan company lama aku yang bertapak di Bangi. Tak payah la aku mention kat sini nama company aku, nanti korang pergi siasat plak. Korang semua bukan boleh percaya sangat. Tambah-tambah yang jenis stalker, yang nak ambik tau semua hal orang.

Nak dijadikan cerita aku ada approach bos Jepun aku, konon-konon nak consult dengan dia pasal aku ada dapat offet kerja baru dengan gaji yang lebih tinggi. Aku bagitau kat dia yang aku sayang kerja aku sekarang, tapi gaji ciput. Korang yang pernah kerja dengan kilang Jepun mesti korang rasa apa yang aku rasa kan? Tapi memang betul pun aku dapat offer kerja baru, company western. Diaorang ada mention yang aku akan diberi training 6 bulan dekat LA, yes Los Angeles.

"I love my job, but I think you know my current salary is so small" terang aku kepada bos aku dengan grammer yang lintang pukang demi membuatkan dia paham maksud aku.

One thing about orang Jepun ni, most of them memang tak pandai atau dalam erti kata lain kurang fasih berbahasa english. Korang kalau nak cakap dengan diaorang ni tak perlulah nak tunjuk terer sangat sebab takut diaorang tak dapat apa yang korang nak sampaikan. Kadang-kadang mereka pun akan guna words yang pelik-pelik yang hanya muncul dalam kamus saja. So korang kena pandai tangkap maksud diaorang.

"So des ka. Ma...Can you reconsider?" muka dia sedikit masam. "I know Japan company pay less, but you can gain a lot experience here." dia cuba memujuk aku.

Aku hanya diam tanpa berkata apa-apa. At that time semangat nak berenti dah memang sangat tinggi. Aku siap dah survey rumah sewa baru area Kelana Jaya.

"I cant raise you salary, company regulation" dia mula membebel. "What if, I give you special allowance? But please, please tell nobody. Secret ne, secret" sambil membuat isyarat jari.

Aku hanya mampu tersenyum. Kalau nak diikutkan gaji baru dan tempat baru yang bakal aku kerja ni, tak lari banyak mana pun dari gaji aku sekarang dari segi kos semua. Mungkin la basic aku akan banyak berubah. Tapi aku tekad nak blah sebab aku dah merajuk tak dapat pergi Jepun. The only reason aku terima offer company ni sebab aku nak pergi Jepun.

Setelah puas aku pikir time tuh "Ok, I will stay".

Dia nampak happy sebab dia boleh buli aku buat banyak kerja lagi.

"Btw Azlan-san, do you have pastport?"

Hati aku tiba-tiba melonjak tinggi, setinggi awan nano. Cuma satu wajah sahaja yang ada dalam kepala aku time tu.



p/s: aku dah ada twitter. Follow la kalau rajin @akulahpaklan. Nanti aku boleh tweet kalau ada event-event untuk blogger.

***********************************************

Iklan tak berbayar:

Sesiapa yang berminat nak join Press Conference dan Movie Screening "Apa Tengok-Tengok" boleh try visit blog Broframestone


Published with Blogger-droid v1.7.4

20 comments:

Namee Roslan said...

best lah kau g jepun. by the way org sana mmg ah taknak cakap english pun ayah aku kata. mmg kalau kita ckp english, depa buat tak layan je lan. kau ni tiap entry mesti nk ada gadis. hahah

hanaahmad said...

untungla brader....eh, bukan ko dh memang ade twitter ke? huhuhu

Anonymous said...

haa ye lah yg tu je pak lan pikir hehehhe..twitter? cam tak best tp nape ramai ska twitter? haha

Blog Eazy Izzuddin said...

oh japan...
dulu ke osaka xD

puteri kasih said...

jarang juga puteri guna twitter..kalau org twit baru puteri balas...heheh

Akulah Pak Lan said...

namee: susah down nak cakap dgn diaoranv

Akulah Pak Lan said...

hanaahmad: saja nak promote. haha

Akulah Pak Lan said...

zoey: try guna dulu baru tau

Akulah Pak Lan said...

eazy: yaka aa yang best kat sana?

Akulah Pak Lan said...

puteri, aktif la sket. baru best

Munn Jaafar said...

paklan.....aku xpandai pkai twitter....sengal je bila tgk mende alah biru tu... =(

Anonymous said...

dh try tp msh rasa x best haha

Akulah Pak Lan said...

Munna:mula2 mmg tak best tetapi dah lama mesti kau addict

Akulah Pak Lan said...

zoey: pelan2 hehe

Unknown said...

memang banyak aku dgr crite org jepon mmg susah nak ckp bahase lain, dorg mmg bangga dgn bhsa dorg walo kat mane dorg keje, kau boleh bgtau aku. aku bukan stalker :p haha . suke la tu dpt g jepon :p

Akulah Pak Lan said...

ezan: ni cerita tahun lepas

nazirah said...

wah jepun tu .. tomey ya heeee ;)

PinKy MoMMa said...

weiii ang pegi jepun kah? jgn lupa beli ceq FM hahaha..sempattt..

tahniah naaa..rezeki rezeki..rezeki nak kawinkah? huhuhu

Akulah Pak Lan said...

nazirah: gadis jepun mmg comey. eheeeee

Akulah Pak Lan said...

pinky momma: fm tuh menatang apa? ni cerita tahun lepas la.