Social Media Club Kuala Lumpur Event


Kadang-kadang aku pun serius dalam hidup aku,sebab aku ada kerjaya. Bukan all the time aku jadi gila. Semalam aku ada attend 1 seminar atau lebih tepat talk yang dianjurkan oleh Social Media Club Kuala Lumpur, yang diadakan di Microsoft Auditorium, Level 29, Tower 2, Petronas Twin Tower, Kuala Lumpur. Talk yang bertajuk "Designing Social Apps" ini telah disampaikan oleh Nano Umasy, a San Francisco-based Application And Product.

Korang boleh check dia punya details dekat link di bawah:
Blog : Nono Umasy
Portfolio : Portfolio Nono Umasy

Talk ini lebih banyak menumpu kepada pembangunan social Apps yang menggunakan Facebook sebagai platform. Korang tahu atau tidak yang Facebook telah lama releasekan Development Tools dan juga API untuk kegunaan developer. Development Tools yang mereka releasekan ini adalah PERCUMA. Korang boleh menggunakan untuk membangunkan Games dan juga Aplikasi korang sendiri atau pun untuk dijual.

Mudah kan? Development Tools adalah percuma, platform pun dah ada, korang cuma perlu develop dan dapatkan keuntungan dari situ.


Kenapa Social Apps dan bukanya normal Application yang biasa?

Kita ambil contoh Facebook. Facebook adalah platform yang sangat berkesan dan relevan pada masa sekarang disebabkan impak social networking yang menyebabkan hampir semua orang yang mempunyai access kepada internet mempunyai account Facebook. Even bapak aku yang kerja sebagai buruh pun dah ada Facebook. Tapi aku harap dia tak baca blog aku. Kalau tak tobat balik kena ceramah kaw kaw. Ok lets story belakang-belakang bapak kalau ada terbaca blog cek no.

Korang dah nampak impact dia sekarang ni? So bagi developer or bakal developer diluar sana, apa yang korang perlu lakukan adalah untuk menmanfaatkan apa yang telah disediakan. Dari segi marketing, korang juga boleh guna Facebook untuk melakukannya.

So jangan hanya ingat Facebook ini hanya benda yang melalaikan ataupun hanya tempat untuk korang cari gadis untuk one night stand dan kemudian dump her. Tak pun tempat untuk korang copy paste cerita yang belum tentu kesahihannya. Facebook juga bukan hanya tempat korang luah dan berkongsi perasaan korang yabg super super down. Think forward, ada banyak lagi benda lain yang korang boleh lakukan.

Kalau korang berminat dengan event-event macam ni, korang boleh join Fanpage Facebook diaorang

Facebook : SMCKL


Korang akan berpeluang berjumpa dengan developer yang lain yang mana mereka lebih berpengalaman. Jangan terlalu segan untuk bermula.

We normally start with nothing, but atleast wr should end with something.
p/s: ada jugak awek yang hot join event ni. kah kah kah
Published with Blogger-droid v1.7.4

12 comments:

PinKy MoMMa said...

tiba tiba rasa ang berubah demi umur yang smakin meningkat..

tapi bila baca part akhir ada jugak awek hot yang join..hahaha sempattttt!

Namee Roslan said...

mengong lah kau ni paklan. awek tu nk sebut jugak. oh ni ke yg kau ajak aku tu kt klcc ? gambar takde ke dik??

hanaahmad said...

aweks hot jugakkkkkk last2 nyeee... bapak, tengok anak bapak ni....

Anonymous said...

rajin btl pak lan join tp yg x thn tu sempat jugak kalau bab 'aweks' kan?

NuReLLe said...

awek hot mmg ske join event event cenggini..gugugu

Akulah Pak Lan said...

pinky momma: haha wajib

Akulah Pak Lan said...

namee: kau tuh muda dari aku makcik oi. aku tak ada kamera la. nanti la aku cari kamera

Akulah Pak Lan said...

hanaahmad: haha

Akulah Pak Lan said...

zoey: haha

Akulah Pak Lan said...

Nurelle: tuh la pasal. nak kena rajin join event mcm ni

nazirah said...

betul2 kene pandai2 ar gune fb ni.. men game pun best.. ping entry pn bole heee ;)

Akulah Pak Lan said...

nazirah: hehe tau pun