Jodoh

Si anak bertanya kepada si bapa "Papa-papa! Kalau along dah kawen nanti dan dah ada anak. Nanti anak along akan panggil angah apa erk?"

Semalam sewaktu aku sedang makan di Ikea, ada sebuah family yang duduk di sebelah aku. Bapa, ibu dan 2 orang anak mereka. Anak-anak kecil pun sekarang dah pandai bercakap soal kahwin dan anak. Aku dah menghampiri saat 30 belum terfikirkan lagi hal ini.

Bercakap soal jodoh, aku rasa aku akan membujang untuk satu tempoh yang agak lama. Bukanlah aku ini jenis yang anti dengan komitmen, cuma sekarang ini aku rasakan yang keadaan masih tidak sesuai. Lelaki sejati mana yang tak mahu berumah tangga, punya keturunan dan ada isteri untuk menguruskan hidup mereka. Aku sekarang agak sibuk dengan urusan bisnes kedai makan aku. Masih dalam perancangan. Diharap segala-galanya akan berjalan seperti yang dirancangkan. 


Lagipun mencari calon isteri bukan semudah mencari gadis lentik yang aku dapat selama ini. What I want from a women as wife is different from I  want  from girls for fun-fun. This is a fact from a guys. Kalau aku kalau Megan Fox itu HOT, maybe hanya yang bukan bernafsu kepada wanita akan kata tidak. Kalau tidak, tidak akan berlakulah kes ustaz merogol budak. Nafsu ada pada semua manusia, cuma tinggal bagaimana mereka dapat mengawalnya.


"Kalau engkau la Amin kan, pasangan macam mana yang kau cari sebagai teman hidup?" tanya aku yang cuba merungkaikan satu persoalan.

Aku dan Amin sewaktu itu sedang  duduk di atas sofa sambil menonton TV. Si Amin sibuk merias kuku dia. Pantang dilihat kasar sedikit, kuku di jari tangan dan kaki dia habis dikikisnya. Aku pula waktu itu, hanya duduk bersila di atas sofa sambil menikmati aiskrim Baskin Robins yang aku beli semalam. Aku tak tahu kenapa aku begitu addict sangat dengan aiskrim BR ni. Macam dah terkena dadah pun ada.


"Aku tak reti la nak jawab soalan kau. Lagipun aku tak memilih sangat." jelas Amin.


Rata-rata diajukan soalan yang sama akan memberikan jawapan yang serupa. Paling tidak mereka akan memberikan jawapan yang umum seperti beragama, bertanggungjawab, caring, berpendidikan, setia, dan bla bla bla. Memang banyak bila kita terlalu memikirkan sesuatu dengan terlalu taksub. Sekurang-kurangnya mereka akan mula membandingkan dengan pasangan yang paling bahagia yang pernah mereka jumpa. Namun masih tidak ada jawapan yang sangat jelas.


"Ala susah-susah sangat kau bagi la satu watak dalam drama atau filem yang kau suka tengok." tegas aku lagi.


Pernah satu ketika mak dan ayah aku hendak menjodohkan aku dengan seorang gadis yang memang aku tidak pernah tengok rupa dia. Kata mereka anak gadis ini baru balik dari Mesir, lulusan agama. Ayah dia seorang tok imam di kawasan aku tinggal. Aku menolak dengan alasan, belum bersedia. Namun mereka masih tidak berputus asa. Dah setahun perkara ni berlalu, yet calon yang sama di usulkan kepada aku setiap kali aku balik ke kampung. Kadang-kadang aku terfikir juga, kenapa la tak ada orang lain yang masuk meminang anak tok imam tu.


Namun, soal jodoh ni biar la dulu. Nak kata aku kecewa pun iya jugak sekarang ni. Agak sentimental, namun lelaki pun punya jiwa seorang manusia. Jiwa yang bisa dilukai. Benda yang lepas jangan dikenang kata orang. Namun kenangan itulah yang mengajar aku supaya lebih berhati-hati. Kenangan itulah yang menjadikan aku yang sekarang.


"Aaron Aziz. Lelaki maskulin gitu" jawab Amin.


Perbualan kami terhenti di situ.

54 comments:

nabilfahmi said...

aiskrim baskin robbins ea...haha...sedap sgt ke?


Nafsu ada pada semua manusia, cuma tinggal bagaimana mereka dapat mengawalnya. I LIKE!!

eila said...

cari la isteri solehah insyallah bahagia rumah tangga!

Unknown said...

ehem. entry dah berbaur ke alm perkahwinn nmpak. satu hr nnt kau tentu akn fikirknya bila kau dah bersedia :)

Echin Nadiossa said...

insyaALLAH akan bertemu juga jodoh nanti ^^

Fazira said...

Pak lan:
Aku nak share dgn hang satu article.
Aku tak pernah kecewa dgn jodoh..cuma aku pernah dgn kecewa dgn manusia yg bertopengkan manusia.

Lalu, aku cukup berwaspada. Tapi bila aku baca article nie balik. Membuat aku tersedar.

Kita hanya manusia kerdil yg telah diaturkan rezeki dan jodohnya. Yang penting usaha.

http://pakarhowto.com/pakwe-makwe/perihal-jodoh-mesti-jodoh.html

fa said...

hee.. budak2 kecil un da pandai skrg an.. pengaruh tv~
btw.. semoga mendpt teman hidup yg dicari.. :)

Namee Roslan said...

wey..tengok tajuk jodoh je terus aku excited nak baca. :D hahaha

em, sebab aku ni jenis yang nak kahwin cepat oh kalau boleh. aku suka family, and aku nak commitment. kalau tengok luaran, org ingat aku ni jenis gadis yang huha..tapi tidak. tapi bila nak sangat...Allah plak tak sampaikan jodoh aku lagi. kena tunggu sedikit masa lagi.

mcm kes kau plak, kau tak ready. mungkin kau dah biasa membujang..sbb tu kau rasa tak ready. atau taste terlalu tinggi? :D emm, dalam pemilihan calon isteri seeloknya jangan tengok rupa paras sgt. tengok perwatakan dan gaya hidup nya. insyaAllah boleh uruskan keluarga suatu hari nanti. solehah itu sudah tentu terjamin.

well, good luck pak lan :) semoga dipertemukan jodoh yg terbaik.

Akulah Pak Lan said...

nabilfahmi:
serius sedap aiskrim tuh

Akulah Pak Lan said...

eila:
nak cari calon pun susah..ni kan yang solehah

Akulah Pak Lan said...

EZAN IDMA:
entry saja..aku belum

Akulah Pak Lan said...

Echin Nadiossa:
semua orang doakan benda yang sama kat aku..amin

Akulah Pak Lan said...

Fazira:
Thanks for sharing..
Life is about learning from fails..

Akulah Pak Lan said...

fa:
budak2 sekarang mcm2 lagi yang mereka dah terpengaruh

Akulah Pak Lan said...

Namee Roslan:
Gila awal nak kawen..gatai sgt dah? itu mungkin kata orang tua-tua..tapi bagi aku tak salah kalau nak kawen awal. Tapi pastikan diri sendiri dah prepare. Tambah2 yang laki..

pasal memilih tuh aku tak da nak komen2 sgt..

aku mengaku, kita sebagai manusia sering kali dibutakan dengan pilihan..walhal yang pilihan yang bijak x semesti pilihan baik. Paham? tah, aku pun kurang paham apa yang aku bebelkan

Nisa Kay said...

ternganga kejap tengok jawapan Amin tuh. aaron aziz???
kahkahkah!!!

Nisa Kay said...

tapi betullah, soal jodoh xleh paksa2... nak kahwin bukan mudah, kena ready betul2... nak jaga anak dara org la katakan...

Akulah Pak Lan said...

Nisa Kay:
I ingat tak da sapa yang perasan di situ..kah kah kah..

yup soal jodoh tak leh nak kata ya atau pun tak...

Anonymous said...

ppuan skang nk lelaki mcm seth tan tu haha..

Akulah Pak Lan said...

zOeY zAu YaH:
Amin is lelaki

Yulia Fajrin said...

fuh..moga anda bertemu jodoh yang sesuai..INSYAALLAH.. :)

puteri kasih said...

jodoh..hmm taknak pk topik ni buat masa ni...simpan ati lam peti sejuk dulu..biar beku jap sebelum seseorang mencairkannya semula seperti aiskrim..hehehe

vampire's lovex said...

dah jodoh tak kemana.. entah2 esok kau nak kawen,memang allah tunjuk bakal yang betol2 mcm kau suka..

bnda2 ni tak boleh nak duga... kalau kawen,jemput wehh !! hehe

Akulah Pak Lan said...

DiriKu:
jampi kah?

Akulah Pak Lan said...

puteri kasih:
dalam freezekan dengan nitrogen sudah

Akulah Pak Lan said...

vampire's lovex:
pandainya...anak sapa la ni...hahaha

Munn Jaafar said...

pak lan kalau blum bersedia tak payah di pk kan sgt..smpai masa yg Allah ttpkan jodoh akan ada dpn mata ko nnti.aku sndri pn knl dlm sbln cmtu dah nk btunang 23hb ni. miracle..haha kerja tuhan...

pape pun aku doakan ko dpt calon isteri yg btul2 lyk digelar isteri dan ibu.

Munn Jaafar said...

eskrem BR? perhhh nmpk amoi cina mkn masa kt mid valley ari tu smpai arini terbayang..tup2 pg ni ko sbut lg...mmg nk kena beli ni!

PinKy MoMMa said...

saya cari yg sedap mata memandang dan boleh memberi kebahagiaan dan bimbingan pada saya yg tak berapa nak pandai ni hehehe ;)

x ensem x pe..janji manis tu adaaaa lalala

CikRangers (CR) said...

soal jodoh ni sgt2 rahsia.kalo lah kita lahir2 je da tau sape jodoh kite,xyah rasanya kita try and error dgn org yg silap kot.. :)

Akulah Pak Lan said...

Munna:
P try yang kat The Garden, situ bleh dapat biskut free

RerameUngu said...

erks?? aaron aziz..bio betul ..hahahah


jodoh di tangan tuhan. sape yg taknak kawen kan.suma pun nak..cuma mungkin skarang belum masanya lagi.. mungkin ada hikmah jodoh tu tak sampai lagi..

apepun, smoga pak lan dikurniakan jodoh yang solehah dan selayaknya :)

Akulah Pak Lan said...

PinKy MoMMa:
Cari lg ka? bukan dah ada ka? kah kah kah

Akulah Pak Lan said...

CikRangers (CR):
try dulu baru tau error ka dak..hahaha

Akulah Pak Lan said...

RerameUngu:
anda orang yang kedua sedar akan "Aaron Aziz" ni..hahah

Fyqa said...

err.. amin tu ehemm ke..


*smoga cpat2 temu jdoh...jgn mmlih sgt ;)

Akulah Pak Lan said...

Fyqa:
agak2?

Anonymous said...

i know amin is lelaki but just nk gitau jek ppuan skang kan ska laki mcm seth..(out of topic lak budak zoey neh) haha

PinKy MoMMa said...

wei tu bukan gbr recycle lar..tu aku pi last week bundle..lom sempat publish entry lagi pasal tu..

bila pulak jadi ulang tayang..ang ni mamai lar..dah pi kawin hahaha

Akulah Pak Lan said...

zOeY zAu YaH:
watak rekaan ja tuh

Akulah Pak Lan said...

PinKy MoMMa:
hahaha..sampai ke sini kejar..

Rtp Farra Arisha said...

no worries, one fine day jodoh tu pun akan tiba jua. hanya menunggu masa dan ketika sahaja...best of luck then!

MizzDija said...

yup2..hal jodoh mmg x leh di pakse...bkn semudah main kawen2.. :)

Akulah Pak Lan said...

Rtp Farra Arisha:
Thanks

Akulah Pak Lan said...

MizzDija:
main kawen2 tuh mcm mana? aku dulu tak pernah main..

Anonymous said...

mesti nak ada nama seth tan tu

Unknown said...

Pernah tak terfikir siapa bakal isteri paklan? macam mana rupa dia? perangai dia.

Kadang2 eyfa teringin nk tahu pasal lelaki masa depan eyfa. nk tahu siapa jodoh eyfa. xde la penat nk couple sana sini. ehehehee

Akulah Pak Lan said...

cik ayin:
haha...

Akulah Pak Lan said...

EYFAalias:
Too much thinking will lead u to nowhere

Solihin Zubir said...

nak cari awek mmg senang..
nk cari bini susah gila kott..
aku pun tgh desperate cari calon bini ni..
dlu awek rmai, tp hnya skadar awek.. adeyh..

Daddylicious said...

cari sahaja tapi jgn terlalu memilih cari yang sedap dimata dan di hati...:)

hanaahmad said...

hrp2 aku ni bleh dibuat bini, bkn stakat aweks jeh. keh3

bile nak lanje aku BR ni?

Akulah Pak Lan said...

Solihin Zubir:
Just be cool man, takpa..laki tak expired

Akulah Pak Lan said...

Bigdaddyz:
Asal sedap mata memandang dan ada ciri2 sket, mesti dah ada orang yang punya. Kejam tak?

Akulah Pak Lan said...

hanaahmad:
Selalu orang belanja aku...
ko la belanja aku...confirm aku on bebila ja