Kantoi

"Kenapa entri blog you semalam lain dari yang biasa" tanya Annie.

Aku blur sebentar. 

"Annie, my boss is reading my blog?" tanya aku dalam hati.

Seingat aku, aku cukup berhati-hati untuk mengelakkan orang tahu yang aku mempunyai blog lebih-lebih lagi officemate aku. Itu sebab aku telah buangkan link Facebook aku dalam blog aku ini. Kalau ada yang bertanya terlalu banyak, aku hanya memberikan jawapan yang common, "No comment". Aku hanya ingin menjadi penulis yang bebas menulis dengan sesuka hati tanpa perlu ada batasan yang menghalang. Nanti tak seronok kalau aku nak mengutuk atau memuji orang lain.

"Macam mana you tau I ada blog?" tanya balas aku.

Annie memang suka dimanja seperti kitty. Dia duduk di atas riba aku, kami hanya berdua-duaan dalam bilik office. Masih terlalu awal pagi, yang lain masih belum sampai lagi. Selalunya masa ini kami ambil untuk memenuhi keinginan kami. Tak selalu, cuma apabila tidak dapat mengawal diri lagi. Yet, aku masih keliru. Aku betul-betul tidak tahu macam mana yang Annie boleh tahu. Agaknya dia dah baca keseluruhan cerita yang aku karang dalam blog aku ini. 

"Ingat lagi tak sewaktu you demam hari tuh? Waktu itulah I tau yang you ada blog. You left your lappy open. Ingat nak tolong you shutdown lappy you. Suddenly I ternampak entri you yang masih belum publish. Best entri-entri you. I suka. Ihiks!" jawab Annie sambil bergelak manja disebabkan ada benda yang terkena pada badan dia.

Ganas juga si Annie ni, tak reti duduk diam di atas paha aku ini. Nasib baik kakak cleaner cuti hari ni, kalau tak tak tahu apa yang difikirkannya nanti.

"Lately I tak keluar dengan dengan mana-mana gadis. Thats why entri I kurang dengan imaginasi" balas aku.

Setiap entri yang aku karang selalunya akan penuh dengan imaginasi yang tinggi. Di situ terletaknya kekuatan dalam aku mengarang. Entri semalam hanyalah merupakan lebih kepada catatan yang sepatutnya aku tidak publish. Tapi takut nanti ada yang tertanya-tanya ke mana aku menghilang, nak tak nak terpaksa aku publishkan jua.

"Apa post entri yang terbaru? Mesti ada cerita pasal I kan?" tanya Annie lagi.

Aku hanya tersenyum bila dia bertanyakan soalan tersebut. Sudah pasti dia sudah membaca apa yang aku dah tulis, itu pun masih nak bertanya lagi.

"Nak ka tak nak ni?" tanya aku kepada Annie yang cuba menukar topic perbualan kami.

Annie semakin manja, tangan dia merayap ke sana dan ke sini seperti mencari sesuatu yang tak pasti.

"Ihiks! Nak la." gelak manja Annie lagi.

Perbualan kami terhenti.

32 comments:

Unknown said...

manja betul kamu dgn annie. gmbr tu nak kasi feel berpijama sket

hanaahmad said...

haha, kejap je entry semalam tu lain. arini dah back to normal!

Wadi AR said...

pak lan, jom kua ngn aku :p

Anonymous said...

ala..manjanya..hohooo

PinKy MoMMa said...

wah wah manjanyer ngan bos hukhukhuk..

nape boss saya tak manje ahaks ;p

Anonymous said...

bermanja manjaan pulok =.=" haha

Almade_Nespesor said...

erkkk?? gerun betul baca post yg ini..

Unknown said...

amboi amboi. ni mesti paklan ni hero gadis2. hehhee

Akulah Pak Lan said...

EZAN IDMA:
Itu masih kurang..selalunya lebih lagi..jeles?

Akulah Pak Lan said...

hanaahmad:
tak boleh nak jadi orang lain selama-lamanya..nanti kau tak nak baca blog aku plak

Akulah Pak Lan said...

Wadi AR:
aku malas keluar dengan student.
Nanti aku tak leh paw kau..

Akulah Pak Lan said...

cik ayin:
well...

Akulah Pak Lan said...

PinKy MoMMa:
haip!! aksi ini khas untuk yang belum berkahwin saja..sekian

Akulah Pak Lan said...

zOeY zAu YaH:
ingat u saja yang bleh bermanja-manja ngan BF you..haha

Akulah Pak Lan said...

Almade Nespesor:
sampai rasa nak terjun KBMALL kah?

Akulah Pak Lan said...

EYFAalias:
intan di hati gadis, kaca di mata lelaki

Unknown said...

memg jeles

Akulah Pak Lan said...

EZAN IDMA:
P cari laki lekaih..galak sgt aih..

nazirah said...

huhuhu ... manje nyeeeeeeeeeee..
bos awk sporting ek.. hehehehe..

eila said...

allah gediknyer annie euwwwwww.....

Unknown said...

damn!! jeles ni....

Karya Hati said...

first time datang! nk dtg lagik..boleh?!!!hahahha

vampire's lovex said...

bapak !! annie tu mama baru ehhh ?? x suka ahhh nak mama yg dulu tu.. apa tah nama nye lupa dah..hahahah

Akulah Pak Lan said...

nazirah:
bos saya bukan takat sporting..malahan sporty..dia suka pakai skirting..

Akulah Pak Lan said...

eila:
biasa la pmpn...suka gedik2

Akulah Pak Lan said...

WARTAWAN KIKIE:
sila jeles

Akulah Pak Lan said...

ChaCha:
sila...

Akulah Pak Lan said...

vampire's lovex:
bila masa aku kawen dengan mak kau?
mama yang dulu? tah aku pun dah lupa nama dia

nazirah said...

hahahah.. sporty ek.. hehe.. da agk da.. huhuhu

Namee Roslan said...

watak-watak yang kau selitkan dalam cerita2 ni memang wujud ke and betul ke? just asking as aku baca dia duduk atas riba kau. macam over je. haha, macam benda yang super duper lain dari culture kita. :D haha.

Akulah Pak Lan said...

nazirah:
thats y dia pakai skirting..haha

Akulah Pak Lan said...

Namee Roslan:
haha..hurm..as usual..no komen..aci?