Nakal Tapi Ikhlas

"You, jom pergi lunch?" tanya Annie kepada aku.

Annie sebenarnya lebih gemar berbahasa Melayu walaupun dia sebenarnya Chinese yang fasih speaking in English. Mungkin dek kerana pengaruh aku yang seringkali bercakap dengan menggunakan bahasa kebangsaan. Aku dan Annie bukanlah selalu berkepit ke sana-sini. Lunch time pun sometimes 2 kali dalam sebulan. Masa lain, aku banyak spend time dengan officemate yang  yang lain.

"Why not. KLCC ok?" balas aku.

"Jauhnya. Makan dekat-dekat sudahlah. I malas la." balas Annie dengan spontan.

Office aku dengan KLCC tak ada lah jauh mana, kalau bagi yang tak biasa tuh mungkin la penat sini berjalan. 10 minutes walk. Lagipun aku lebih gemar menghabiskan masa di KLCC sebab banyak benda yang menarik ada di sana. Tapi aku bukan lah jenis kaki shopping, aku lebih gemar ke sana kerana terdapat pelbagai jenis ragam dan bangsa manusia yang gemar lepak di situ. Mana tahu kalau rezeki badan akan melekat seorang dua. Lelaki, jangan harap kami hanya berfikir "tentang seorang" sahaja. Normally it will be two or more yang terlintas dalam fikiran kami.

"I nak pergi beli macaroons la. Jom la teman I." pujuk aku.

Bebaru ni aku ada terbaca beberapa post di Facebook dan jugak blog mengenai benda yang bernama "Macaroons" ni. Even ada seorang minah blogger ni, si Nisa Kay beriya-iya sungguh untuk mendapatkan macaroons ni. It makes me wonder, how good it taste. 



"Macaroons!!! yeah..jom!" jerit Annie sampai hampir 1 office dengar.

Seronok sungguh minah tuh aku tengok bila aku sebut nama Macaroons. No wonder ramai orang perempuan yang suka makan benda ni. Dalam hati aku yang nakal ini mula berfikir untuk mengambil gambar sewaktu aku sedap mengigit benda Macaroons ni dan post dalam Facebook sambil tag si Nisa Kay ni. Aku nak tengok dia melenting atau tak. 

"Kah! Kah! Kah!" gelak jahat aku dalam hati.

Aku memang suka tease orang, lebih-lebih lagi perempuan. Cikgu sekolah, lecture universiti, bah kan bos aku si Annie pun tak pernah terlepas dari usikkan aku. Ini sifat semulajadi aku yang membuatkan aku mudah rapat dengan semua orang.

Semasa tengah berjalan ke KLCC...

"You, kenapa you baik sangat dengan semua orang? The recent wall post in your FB. I tengok, you tolong budak tuh tak minta apa-apa upah pun?" tanya Annie.


"Stalker jugak si Annie ni." bisik aku dalam hati sambil memandang dia.

Satu lagi sifat aku yang membuatkan aku ni hampir sama dengan watak Seth Tan selain mempunyai otot lengan yang sama besar adalah keikhlasan hati aku. Aku jenis mudah untuk menolong orang, since born until now. Tak pernah dan susah nak berubah. Ada saja yang pernah berhutang dengan aku tapi masih belum membayar walaupun dah setahun berlalu. Aku jenis yang tidak mengejar duit, tapi lebih kepada gadis. People are born with the way they are, its hard to change them.

"Kalau lah hanya tinggal satu manusia terakhir yang bersifat ikhlas dalam dunia ni, that is me." balas aku sambil memuji diri sendiri.

Annie hanya tersenyum sambil kami terus berjalan menuju ke KLCC.

39 comments:

CikRangers (CR) said...

ikhlas dan nakal..hurm...benda yg patut ada kat smua orang kot... :p

mE™ said...

macaroon..hurmm too sweet for mE. saye sudah cukup manis untuk dessert itu. tapi macaroon yg cantik tetap membuat hati teruja hehehe

Echin Nadiossa said...

haha xsuka macaroons.mcm lori gula tumpah.wuu ^^

Nisa Kay said...

nasibbbb xde gambar macarons! ahhaha kalau takkk :P

Akulah Pak Lan said...

CikRangers (CR):
Nakal patut ada pada semua orang?

Akulah Pak Lan said...

mE:
jom2 p beli..

Akulah Pak Lan said...

Echin Nadiossa:
Tak sesuai untuk orang yang kencing manis..

Akulah Pak Lan said...

Nisa Kay:
Kalau tak apa Nisa?

Munn Jaafar said...

hate u pak lan. crazy bout dis macaron sooooooo much! :@

Akulah Pak Lan said...

Love me not, hate me yes

kotak bulat said...

xpnah rasa macaron ni.. tp kalau mnis sgt.. err..xmo la

PinKy MoMMa said...

pak lan = nakal sangat sangat hahaha

macaron..aduh manis sgt..ngilu tekak nak telan ;)

Akulah Pak Lan said...

kotak bulat:
aku pun tak pernah try...sekali sekala..

Akulah Pak Lan said...

PinKy MoMMa:
standard pak lan..haha

ni baru beli td..ada atas meja ni..

Nava K said...

Macaroon is really sweet, maybe just one bite only.

Akulah Pak Lan said...

Nava.K:
I havent taste it..still on my desk..haha

Unknown said...

macaroons tu mahal oh. 6 biji rm23. dah la tak sedap. ahahaha

Unknown said...

eh lupa! kata nak belanja aiskrim BR? ahahhahaa.

Akulah Pak Lan said...

EYFAalias:
Dah terbeli dah pun..

belanja BR? oho..sapa kena belanja sapa ni? kan pak lan kedekut..haha

nabilfahmi91 said...

macaron? sedap ke?

Unknown said...

hye you, i nak cokelat dr u leh

Akulah Pak Lan said...

nabilfahmi91:
perisa coklat bleh tahan (tgh makan)

Akulah Pak Lan said...

EZAN IDMA:
sebab cokelat sweet?
Baik mintak I ja..I lagi sweet dari cokelat

eila said...

lengan cam seth tan????hehehe

Anonymous said...

kenapakah semua org asyik dgn macaroons? haha..

coretan lia iqmalia said...

hehe...friendly baru laa best...0oo..g KLCC..best3..! mcm2 kerenah org kite ley tgok..sy pun suke tgok glagat org..mcm2 ragam.. =D

Akulah Pak Lan said...

eila:
ada ketul2

Akulah Pak Lan said...

zOeY zAu YaH:
tah..i pun dah terpengaruh..p la rasa

nazirah said...

uik.. rindu ek
wakakakak.. adehhhh
takdok la bz bbenbor la
bos tu dengki bg keje banyak2 lak..
kt uma pun sme menimbun kain bju kene lipat. rumah kene kemas.. kte kan ank rjin hak hak .. uweekesss.. huhu

macaroons.. tingin nak rasa.. wei blnje bole? ngeeeee
(ko kan baek ) hehehe

Akulah Pak Lan said...

nazirah:
aku patut buat entri ni bertajuk "Nakal Tapi Ikhlas Serta Kedekut"

MizzDija said...

"Lelaki, jangan harap kami hanya berfikir "tentang seorang" sahaja. Normally it will be two or more yang terlintas dalam fikiran kami."

good info...huhu

Akulah Pak Lan said...

MizzDija:
=)

puteri kasih said...

pak lan suka tolong org ek...cam tu nak minta tolong la jugak..hehehe

macaroon memang sedap tapi tak boleh dimakan selalu

vampire's lovex said...

xde la nakal sangat. hahaha.

Akulah Pak Lan said...

mintak tolong apa?

Akulah Pak Lan said...

vampire's lovex:
belum kena belum tau

RerameUngu said...

can i hve some..? heheh

teringin gila nak rasa macaroon ni..org kata manis,but n i dont really eat sweet things..but still i nak rasa how it really tastes.

Namee Roslan said...

sedap sangat ke? aku tak pernah makan. tapi seems everybody huha pasal makanan ni. :D i shud try.

Akulah Pak Lan said...

Namee Roslan:
tak ada la sedap sgt...tp selagi hidup kita kena cuba segala yang boleh dimakan