Kesejukan di Alamanda

"You..best tak movie tadi?" tanya Julie kepada aku.

Jenis aku, kalau aku dah follow satu certain movie or drama tu aku akan menjadi sedikit addict. Mahu tak mahu, aku akan follow sampai cerita tamat. Lagi pun aku tak suka buat kerja separuh jalan. Bila dah mulakan mesti kena habiskan, baru puas.

"Not bad. Tapi..." jawab aku yang tak sempat habis.

"Mesti tak bestkan?" sampuk Julie.

"Kejap la, I tak habis cakap lagi ni. I kiss mulut tu karang" balas aku sambil buat muka garang.

"You know what..." dia masih bersuara.

"What?" balas aku dengan suara yang tinggi.

"You nampak sangat cute bila you marah." puji dia.

Pujian, dah 27 tahun aku hidup dengannya. Aku dah lali dengan pujian walaupun aku tahu Julie bercakap benar. Dulu aku pernah cuba untuk tidak percaya dengan kata-kata kawan aku. Namun apabila aku berdiri di depan cermin, aku menjadi kagum dengan imej di dalam cermin tersebut. Aku tahu yang aku terpaksa menerima hakikat kejadian diri aku.

"Eh!" jerit kecil Julie.

Aku tarik dia merapati aku, aku kota apa yang aku kata sebentar tadi. Mulut Julie yang penuh dengan kata-kata kini diam seribu bahasa. Aku lepaskan dia semula. Dia mula membisu.

"Nak sampuk lagi?" tanya aku.

Dia terus menggelengkan kepala sambil menutup mulut dia dengan tangannya dia sendiri. Diacahnya juga dengan menurun dan menaikkan tangan yang masih berada di mulutnya. Acahan dia seakan anak-anak kecil yang ingin ajak bermain. Aku cuba untuk tidak mempedulikan sambil mata tertumpu pada tempat yang menarik pada gadis yang sedang berjalan di hadapan aku.

"I sejuk." sambung aku.

Aku hanya memakai seluar pendek dan juga inner shirt dengan harapan nanti ada yang akan tolong memanaskan. Aku hampa. Seat yang kami duduk bukanlah couple seat.

"Itu saja?" tanya Julie yang kelihatan tidak puas hati dengan aku.

"Yup" balas aku dengan ringkas.

"Menyesal I sampuk cakap you tadi" kesal Julie. Pipi dia masih kemerahan.

"Padan muka" balas aku dengan selamba.

Mata aku dah merah, jam pula dah menunjukkan jam 2.30 pagi. Esok hari bekerja, tapi aku masih di Alamanda.

"Lucky I have Annie" bisik aku dalam hati.


52 comments:

Karya Hati said...

kepala fikir yang lain bila dengan orang lain.

Wadi AR said...

haa muvie ape tgk?

nazirah said...

huhu tgok cite ape tu ek ???

FizaFizz said...

saya bdk2..saya tak paham! HAHA
motiff??

Aleen Aiden said...

julie siapa,annie siapa?

eila said...

allah maksiat2...

Mar said...

carita ap ea,?.

Akulah Pak Lan said...

ChaCha:
Kalau kau ada adik laki cuba kau tanya dia..

Akulah Pak Lan said...

Wadi AR:
Harry Potter

Akulah Pak Lan said...

nazirah:
sama seperti jawapan di atas

Akulah Pak Lan said...

FizaFizz:
budak2 memang susah nak paham

Akulah Pak Lan said...

aleen aiden:
kau kena baca dari awal entri dari awal June

Akulah Pak Lan said...

eila:
=)

Akulah Pak Lan said...

Mar:
cari jawapan kat atas

cik bulan said...

pak lan xabeh2..>.<''

Akulah Pak Lan said...

cik bulan:
=)

Namee Roslan said...

rasa macam tengah baca novel. :D ahaa, pakai la nama bedah plak.

CikRangers (CR) said...

tiba2 ceq jadi tak paham..hahaha

NuReLLe said...

gulppp..kalau menyampuk kena kiss mehh??

hanaahmad said...

kawen cepat Paklan, berdosa aku baca! huhuhuh

Akulah Pak Lan said...

Namee Roslan:
Akan aku tunaikan hasrat kau menggunakan watak yang sedia ada..

Akulah Pak Lan said...

CikRangers (CR):
baca balik entri sebelum ni..

Akulah Pak Lan said...

NuReLLe:
so you berani menyampuk tak?

Akulah Pak Lan said...

hanaahmad:
kawen?
apa tuh?

Rtp Farra Arisha said...

are those word realiti atau lakonan semata-mata? or it was ur true stories? still wondering<<<< hahaha.

Akulah Pak Lan said...

Rtp Farra Arisha:
Keep reading to find out the answer =)

Unknown said...

nak sampuk ckp jugak lah HAHA

Anonymous said...

pak lan sgt cute..hahaha

Unknown said...

banyaknya gadis-gadis! huhu

Akulah Pak Lan said...

EZAN IDMA:
tak takut?

Akulah Pak Lan said...

zOeY zAu YaH:
sejak azali

Nava K said...

I don't really understand much but it has some hidden meaning somewhere.

Anonymous said...

awat tak kiss je?hahaa

Akulah Pak Lan said...

EYFAalias:
aku ingat nak buat pameran la..

Akulah Pak Lan said...

Nava.K:
maybe sometimes i should write in english

Akulah Pak Lan said...

cik ayin:
mesti baca tapi tak memahami kan?

vampire's lovex said...

taktik kau tu,, aku yg selalu guna. hahaha..errr...

jangan nak tamak,hadap satu2 dulu haha

Akulah Pak Lan said...

vampire's lovex:
taktik aku dah lapuk?

satu satu la tuh pun..

NuReLLe said...

erkkkkkkkkkk...mestilah takkkkkkkk...gugugugu

Fyqa said...

mention la cte ape tgk

;)

Akulah Pak Lan said...

nurella:
So jgn menyampuk tau.

Akulah Pak Lan said...

fyka: harry potter

NuReLLe said...

baiklah pakcek lan..gugugu

Akulah Pak Lan said...

NuReLLe:
GOOD

Almade_Nespesor said...

untung laa paklan ade annie =D

Blog Eazy Izzuddin said...

hehe..
paklan2...
movie harry potter eh

scya lollita said...

amboi hang gatai haha

Akulah Pak Lan said...

Almade Nespesor:
=)

Akulah Pak Lan said...

Eazy Izzuddin:
yup harry potter

Akulah Pak Lan said...

Scya Lollita:
Ni salah satu cara nak handle orang yang byk cakap n tak reti dok diam

Namee Roslan said...

watak bedah?? are u serious??hahah. ok cant wait! :D

Akulah Pak Lan said...

Namee Roslan:
yup...btol..