Problem Are Meant To Be Solve

Hari Rabu minggu lepas aku balik kerja sedikit lewat, banyak kerja yang perlu dilakukan untuk menjayakan event "Wet Party". Sedikit hampa, ini bukanlah wet party seperti yang semua lelaki bayangkan. Cuma event yang melibatkan aktiviti yang menggunakan elemen air. Annie cuma nak usik aku, dia memang macam tuh. Selalunya lepas mengusik, pasti akan aku balas semula usikan dia. Mungkin itu niat dia.

"Bye, see u later" ucap Annie.

Aku temankan Annie ke tempat parking kereta memandangkan hari sudah gelap. Agak jauh tapi terpaksa. Lagi pun sekarang ni banyak berlaku kes culik,rompak dan rogol yang melibatkan tempat parking seperti office aku ni. Kalau anda seorang wanita, mintalah sahabat lelaki yang boleh dipercayai untuk temankan. Dont go to the parking lot alone, terutama parking seperti pasaraya dan bangunan pejabat. Bahaya.

Selepas aku menghantar Annie ke tempat parking, aku naik semula ke office. Zie, one of officemate aku masih di meja dia. Aku dengan dia jarang bertegur sapa. Orang yang berbadan gempal, lelaki seperti aku kurang minat nak buat kawan. Mata dia kelihatan merah, seakan berair. Aku serba salah melihat keadaan dia. Aku cuba mendekati dia.

"Are you OK?" tegur aku.

Air mata dia mula mengalir, mulut dia masih membisu. Aku capai tisu yang ada di meja dia, aku beri pada dia. Agak lama dia dalam keadaan macam tu. Kemudian, selepas seketika dia cuba untuk bersuara.

"What would you do if someone that you love, minta clash dengan you?" tanya Zie dalam keadaan menangis teresak-esak.


Tengah frust rupanya minah ni, patutla dok menangis dari tadi tak berenti. Timbul pula rasa kesian.


"You know something, I have a short story to tell you. But I want you to stop crying and swipe off your tears" kata aku.


Keadaan jadi sepi tanpa tangisan dia. Aku meneruskan cerita aku.


"I dulu pernah melalui situasi yang hampir sama dengan you. But worst thing is, I have been cheated by women. Agak malu, tapi itu la hakikat yang tak mampu I sembunyikan. I met with a girl, a former friend of mine masa kat tempat study dulu. We promise to get married soon."


"Then apa jadi?" sampuk Zie.


Pantang aku kalau ada orang sampuk time aku bercakap. Nasib baik dia bukan taste aku, kalau tak dia dah end up macam Julie.


"Seminggu sebelum, semasa and selepas adik I meninggal dia langsung tak contact I. Then after that I jumpa gambar blog dia sedang bergambar dengan lelaki lain. What I do, I cuma comment. Pasangan sepadan, tahniah. Dia lepas tuh langsung tak jelaskan apa-apa dekat I, and 6th sense say I should back off. So I lost 2 person in my life in one month. " jelas aku.


"Hurm..you tak rasa frust ka?" tanya Zie.


"A bit, but even kalau I frust menonggeng pun tak guna. She not even worth my time anymore. Better get someone yang lebih ikhlas. Get my point?" sambung aku.


"Langsung you tak marah? Coolnya. I kalau jadi you mesti dah serang laki tu." kata Zie.


Aku hanya mampu tersenyum.


"So, I patut lupakan BF I and mulakan hidup baru?" tanya Zie.


"Yes, you should" sahut aku.


Dia mula tersenyum.

30 comments:

Almade_Nespesor said...

naisss betul cerita nih. =D paklan bulih jadi pakar motivasi =P

Aleen Aiden said...

hahah.habeslah kalo die kau buat mcm julie kan?

fa said...

ok2.. anda amat2 cool.. "tahniah anda sepadan".. ucapan yg amat2 simple n selamat tinggal~~ ^^

Munn Jaafar said...

congrats pak lan.cerita ko kali ni aku suka n buatkan aku tersenyum jgk., xde wet2 hehe =)

bg aku tak guna nak bazirkan air mata utk org yg xtahu mhargai kita..lantak p dia n mula kan hari esok dgn senyuman.mcm susah, tp ce buat, ckup melegakan hati.

CikRangers (CR) said...

wat a good motivation bro!!! nak lantik as personal motivator(err,,,ada ke terms ni??) boleh????muahahahahaa

PinKy MoMMa said...

pak lan leh jadi pakar motivasi chenta hukhukhuk..kadang2 ang ni romantic gak kan hahahaha..
dalam citer je ;p
kat luaq ceq tak pasti pulak huhu

Akulah Pak Lan said...

Almade Nespesor:
I have a few friend with the same age.they called me abg angkat...

Akulah Pak Lan said...

aleen aiden:
julie yang tak reti dok diam..aku dah bg warning awal2..

Akulah Pak Lan said...

fa:
I learn to be cool in that way

Akulah Pak Lan said...

Munna:
We deserve for something better..

Akulah Pak Lan said...

CikRangers (CR):
Dah tak terima apa kerja yang berkaitan dengan nasihat dah...sekian

Akulah Pak Lan said...

PinKy MoMMa:
I am romantic all the time..

vampire's lovex said...

bf je kot,belambak lagi kat dunia ni..hoho. kalau aku pon frust...wawawawa

puteri kasih said...

never beg for a love that was never meant to be. tak guna membazirkan air mata hanya kerana cinta sesama manusia yang tak pernah kesampaian

Anonymous said...

pak lan jd pkr motivasi cinta =)

Wadi AR said...

cool mcm aku cik lan

Akulah Pak Lan said...

vampire's lovex:
kau memang feeling2 jugak

Akulah Pak Lan said...

puteri kasih:
your tears should be meant for happiness

Akulah Pak Lan said...

zOeY zAu YaH:
Oho..pak lan tak layak

Akulah Pak Lan said...

Wadi AR:
kau cool so thats means kau tak HOT...

c.d said...

pak lan memang leh jadi doktor cinta..lepas ni ramailah yang minx advice drpd pak lan..

Unknown said...

good motivater. haha gwa rase nak juga sampuk time lu tgh ckp. nak tngok reaksi mcm mana

nazirah said...

huhu wah bgus la doktor love ni ngeee... kadang2 pengalaman itu mengajar kan ;)

Akulah Pak Lan said...

c.d:
Aku fail dalam bab cinta

Akulah Pak Lan said...

EZAN IDMA:
OK, jom jumpa nanti lepaih tuh ko menyampuk la..

Akulah Pak Lan said...

nazirah:
I bukan dr cinta OKEH

NuReLLe said...

ehemm..xguna pun menangis sebab break up..baik becuti ke..shopping mopping ke..gugugu..:)

Namee Roslan said...

tak pernah putus cinta dan rasa kecewa bercinta, tapi pernah rasa frust menonggeng bila ditipu. sampai skang masih rasa dan tak dapat maafkan. isk isk..

Akulah Pak Lan said...

NuReLLe:
Amboi..orang tuh baru balik Aussie dah smbg bab melancong no..isk2

Akulah Pak Lan said...

Namee Roslan:
Aku sama macam kau...cuma aku dah lupa..
marah pun tak guna..maki lagi tak berfaedah...semoga dia berbahagia..tapi jgn lupa duit beg tangan NOSE yang tak bayar lagi..hahah