Sendirian I


Tenet...Tenet...Tenet

Bunyi yang datang dari laptop aku. Aku yang sewaktu itu tengah melayan perasaan sambil mendengar lagu Fall For You nyanyian Second Hand Serenade, jadi bebal sebab asyik aku diganggu. Baru ingat nak praktis untuk karok malam ni.

"Cilaka. Ni mesti tak dak kerja lain, nak ajak aku pergi lunch la ni." maki aku dalam hati.

Officemate aku memang pandai ambil kesempatan sejak Annie tak ada kat office. Ramai yang nak ajak aku keluar lunch segala bagai. Aku yang di saat iman mudah goyah bila Annie tak ada di sini mudah untuk makan pujukan. Dup dap dup dap punya cerita last-last aku setuju ikut mereka pergi lunch.

Masa tengah beratur panjang gila sementara nak beli Subway dekat G Tower, salah seorang dari mereka ni bersuara.

"Why lately I tengok you jarang keluar lunch?" tanya Pat.

Korang mesti rasa aku ni duduk dalam dunia khayalankan? Sebab aku guna nama perempuan yang moden bagai. Come on la guys, ini KL beb. Semua orang nak guna nama yang fames amos. Lagipun officemate aku ramai Cina. Takkan aku nak guna nama Peah kot. Be realistik.

Ok sambung cerita.

"Gila concern you ni, I tak keluar lunch pun you tau. Stalker erk?" balas aku sambil mengusik dia.

Bila mana aku tak keluar bersama gadis atau kawan-kawan yang lain, aku ambil masa untuk bersendirian. Kadang-kadang aku habiskan masa aku untuk online. kadang-kadang aku habiskan masa di atas katil. Kadang-kadang juga aku habiskan masa bersendirian di dalam bilik air. Ada ketikanya sekejap, ada ketikanya masa yang aku ambil lama. Bergantung.

"Bread sir?" bangla Subway menyampuk the exact time Pat baru nak sambung perbualan kami.

Aku pandang bangla tu lama-lama tanpa berkata-apa tanda aku tak puas hati. Lately aku memang emo sikit. Banyak sungguh iklan dalam cerita aku kali ni. Aku pun rasa bebal terhadap diri sendiri, tapi apa nak buat. Drama kat TV pun banyak iklan.

"Parmesan Oregano" Pat tolong jawabkan untuk aku.

Betul la minah ni stalker. Tau saja dia roti apa yang selalu aku ambil time makan dekat Subway. Aku biarkan Pat order everything untuk aku. Aku disuruhnya pergi mencari tempat duduk. Aku hulur duit untuk makanan tu pun dia tak nak ambil. Dia belanja katanya. Untung jadi aku kan?

"Lets start eat." ajak Pat.

Aku dengan gelojoh mula membuka bungkusan sandwich tersebut. Di saat aku mula membuat gigitan pertama, tiba-tiba Pat bersuara.

"Eh wait!" jerit Pat seakan ada benda yang tak kena dengan sandwich tersebut sambil tangan dia menahan tahan tangan aku dari menyuakan sandwich tersebut ke mulut aku. Mulut aku saat dah mula mengigit walaupun makanan tak sampai. Orang lapar la katakan. Dapat banyangkan tak?

Semua geng-geng Chinese yang lain pun memandang pada Pat sambil menantikan apa yang hendak dikatakannya seterusnya. Aku pula mula membelek sandwich tersebut mencari apa yang tak kena.

"You dah baca doa makan ka belum?" soalan Pat yang agak berbisa untuk aku dengar.

Lantas aku dengan malunya membaca doa makan dan terus melantak dengan laju-laju macam tak makan 10 hari sambil memaki diri sendiri sebab ditegur tak baca doa makan. Saat tu aku rasa nak terjun dari bangunan KB Mall.

"I heard that you have a blog. Some people said that it is nice. Can I read your blog?" tanya Pat.

Wait, wait. Bila masa diaorang tahu aku ada blog? Itu dah buat aku pelik. Facebook aku pun mereka tak add.

"Sure." jawab aku dengan bersahaja sebab malas nak mempersoalkan dari mana sumber mereka tahu aku ada blog.

"Thanks." jawab Pat sambil tersenyum. Namun senyuman tersebut tak dapat mengubat rindu aku pada Annie.

"Eh you know something Azlan?" Kelvin seakan cuba untuk memberi tahu aku sesuatu.

By the way Azlan adalah nama skema aku.

"Whattt?" jawab aku dengan mulut aku waktu itu masih penuh dengan makanan. Tak senonoh bukan? Nak buat macam mana, nafsu lain aku boleh tahan lagi. Nafsu makan ni susah sikit nak control.

"We will have a new boss tomorrow." sampuk Aileen yang seterusnya membuat aku hilang selera makan.
Published with Blogger-droid v1.7.4

35 comments:

Unknown said...

Hye azlan haha jom lunch.

Wadi AR said...

ouhh


hai azlan

eila said...

malu kot kena tegur dgn non muslim heeee...

Namee Roslan said...

kenapa tajuk dia sendirian ? sebab dah takde annie ke ?

L said...

orang sentiasa amek tahu pasal kiter. wlpn kita xtahu.. hohoo

dah semayang belom??
http://lolz-l.blogspot.com/2011/09/6-jahanam-1.html

Anonymous said...

ehem2..kemain glamer pak lan..

hanaahmad said...

Azlan, bila u nak kasi i add fb u ni? - Hanna Montana.

PinKy MoMMa said...

dushhhh..pat pulak dahhh..stalker baru kah? hahaha apa kes ngan nina karina?

wei ada la peah, kiah, bedah kat kl cuma jarang jer huhu..sudah ditransform kan ;p

sedapnyer subway..belanja pak lan boleh.. :)

eliyaezlinalias said...

eh eh eh nak gi donlod lagu fall for you tu kejap laaa...bai!

Akulah Pak Lan said...

Ezan: hai jom. kau belanja

Akulah Pak Lan said...

Wadi : ces! perli kah?

Akulah Pak Lan said...

eila: kalu tak malu tak tau la

Akulah Pak Lan said...

namee: kena tunggu sampai entry ni habis

Akulah Pak Lan said...

L: yup betul

Akulah Pak Lan said...

zoey: bukan popular, tapi ramai yg kenal

Akulah Pak Lan said...

hanaahmad: hai Hanna Montana, sorry kalau aku kecewakan kau. Aku cuma minat gadis typical melayu. ( add la)

Akulah Pak Lan said...

pinmy momma: amboi, bab belanja laju no. tgh sengkek ni. kah kah kah

Akulah Pak Lan said...

eliyaa: ceh pergi la download

Munn Jaafar said...

azlan! =)

dah slalu letak nama moden,kdg2 selit nama pe'ah should b nice kan? hehe

aku pn ade sorg mmber chinese kt sini slalu alert psl doa mkn lah, waktu smyg,n kalau die nak kasi aku mkn dia akan tny dulu, halal x tu? well...1malaysia...haha

*teringin nak bersendiri :p

Akulah Pak Lan said...

cerita aku dia punya location kat KL. Kalau ada pun nama peah, nanti aku letak dalam blog aku, tobat dia dah terjun KB Mall

Ijah EmoTemo said...

ahahha. hi azlan , eh eh tetibe.

Cikgu Badar said...

salam kenal

JalalRet said...

Jom aku blnje..kiiikiki..aku follow blog ko k...

Anonymous said...

jrg kuar lunch psl takde cinta hati kt cni kan haha

Akulah Pak Lan said...

Hai Ijah

Akulah Pak Lan said...

Cikgu: Salam kenal juga

Akulah Pak Lan said...

Jalal: thanks

Akulah Pak Lan said...

zoey: hahaha

puteri kasih said...

wah dah ada pat plak...hehehe

Suka lagu fall for you..dengar hari2 pun tak jemu..

Azlan jom dinner...hahahaha :P

Akulah Pak Lan said...

puteri kasih: jom. tapi puteri belanja. aci?

♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ said...

salam singgah!

▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬
♫♪ GOOD MORNING ♫♪
▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬

*happy blogging*

╔══╗
╚╗╔╝
╔╝(¯`v´¯)
╚══`.¸.BLOGGING

From ♥ weiyda!

Akulah Pak Lan said...

weiyda: thanks =)

~Kenanga Suchi~ said...

azlan + annie

Akulah Pak Lan said...

kenanga

nazirah said...

wah subway.. tingin nak makan kat subway.. tak penah org ajak lagi .. hehe nt nak p ajak boyfie la p makan subway.. menarik !!! huhu ..