The Three Days Rule


Annie hilang entah ke mana. Bukan sehari, bukan 2 hari, tapi dah hampir seminggu. Kalau dia tak cari aku di rumah itu mungkin aku boleh terima, ni kelibat dia kat office pun tak nampak. Tipu kalau aku cakap aku tak concern.

"Man rarely talk about feeling, but that does not mean they are heartless."



Aku cuba cari dia dekat rumah dia, tapi tak ada siapa pun kat rumah dia. Pintu pagar berkunci. Lagi la saks bila kebetulan dia pulak duduk sensorang. Tak ada orang yang boleh aku tanya.

Disebabkan aku boring, hari Selasa lepas aku keluar dengan 3 orang blogger ke Sunway Pyramid. Since Julie pun dah senyap, Annie plak menghilangkan diri. Aku dah cakap, aku cuma nak berdunia dengan orang lain. Blogger-blogger tersebut, semuanya perempuan. Aku sorang saja laki. Nampak sedikit kasanova di situ. Tapi apa nak buat, itu tanggapan orang. Aku tak ada masalah dengan semua tu.

Esok hari Jumaat, cuti Hari Malaysia. Masih tak ada apa-apa planning untuk weekend ni. Name Card yang tertera nama "Nina Karina" aku masih belek-belek di tangan aku.

"Should I give her a call or should I wait for 3 days?" soal hati aku.

Kenapa dengan 3 hari dan kenapa perlu aku tunggu 3 hari sebelum aku call dia? Pernah dengar tentang "3 days rule"?

Bagi sesiapa yang pernah tengok sitcom drama "How I Met Your Mom" mungkin mereka pernah dengar istilah ni. Ianya satu rule di mana si lelaki perlu menunggu selama 3 hari after a date sebelum call si perempuan tersebut.

Rule ini dicipta dan diaplikasikan oleh sesetengah orang lelaki supaya tidak menunjukkan mereka ni tidak terlalu desperate sangat untuk memiliki perempuan tersebut. When a women found that a guy is really desperate, they will feel that guy is really annoying. Akan hilang serba sedikit kualiti lelaki yang seorang perempuan inginkan, iaitu sifat kesabaran dan cool.

Kenapa perlu 3 hari dan bukannya 1 atau 2 hari?

Once lelaki dapat contact no perempuan tersebut, kalau hari pertama dia seakan seperti desperate. Hari kedua dia akan dinilai seperti berminat tapi masih dilihat sebagai desperate. Hari ketiga pula dia hanya dilihat seakan berminat, tidak clingy atau pun needy.

Sebenarnya relevan atau tak rule ini untuk diaplikasi oleh lelaki?

Bagi aku, tidak sama sekali. Once korang dah dapat contact no seseorang perempuan, what u need to do is atleast send to her a short sms the next day to inform her your phone number. A short sms does not show yang lelaki ni desperate. This short sms also will not harm reputasi lelaki.

Kalau anda tunggu selama 3 hari what will happen?



The first day, si perempuan ni mungkin menyangkakan anda sibuk dengan kerja anda dan tak sempat untuk menghubungi anda. The second day, she will already start wondering yang anda seakan tidak berminat dengan dia. The third day dia akan mula membayangkan anda pasti sibuk dengan perempuan lain. Lagi lama anda tunggu momentum saat pertama kali anda berjumpa dia akan semakin hilang, day by day.

Stop applying those stupid rule, grab your phone and give her a sms or call. The key to get her attention is depend on the time when u call her. If she in her good mood then it is your luck. Kalau mood dia kurang baik, end the conversation nicely without trying to drag the called period too long.

Handphone aku capai. Aku mula mendail no yang tertera pada name card yang ada ditangan aku.
Published with Blogger-droid v1.7.4

20 comments:

hanaahmad said...

hebat plak kau bab2 cenggini eh? aku kalau sehari dia tak respon aku assume dia mmg tak berminat teruih..kih3

Namee Roslan said...

ok. baru aku tahu rahsia laki. 3 hari eh korg merajuk! haha, mengada! tp kan bila pmpuan merajuk, salunya dia nk laki tu pujuk2 banyak kali. kalau korg senyap nnti dia tuduh kata korang tak concern.

PinKy MoMMa said...

eh cari juga annie rupanyer bila dia hilang eh..sayang ke suka? ;p

nina karina pulok daaah ang ni..

rules ni ala kiranyer control macho la..nak jual mahal cara halus gitu hukhukhuk

nazirah said...

wah ..nina karina tu huhu
ke mana ek annie menghilang? musykil2 eh tetibe hehe.. neway.. baru first time dgr pasal 3 days rule ni .. huhu neway tak yah ikt sgt la rule ni nt melepas lak kan pmpn ni dok bukan reti mnybr nt suke sgt pk bkn2.. eh eh nape die tak kol ak? eh eh mgkn die tak minat kot kat aku.. aish ak je yg dok tunggu' haa gitew la pmpuan .. ate.. sy pun pmpn ngee :)

tomatokering said...

tettttttttttttttttttttttt ...

siapakah itu >?? haha ;p

Unknown said...

ingt jual mahal td. tepon jugak kan haha

Wadi AR said...

kuat merajuk tuu

Unknown said...

seem ktsini berbeza... pada kebiasaannya pak cik yg akan DI CALL ...unlike now... Pak Lan world have no more motive coz of the 2 regular girl in silent mood.. that's y now pak cik yg make a move.. hhahaha nice...

Akulah Pak Lan said...

hanaahmad: dah nama pun laki

Akulah Pak Lan said...

namee: perempuan memang mengada. tapi itu la perempuan

Akulah Pak Lan said...

pinky momma: sayang atau x, no komen. laki memang suka control macho

Akulah Pak Lan said...

nazirah: btol tuh. rule ni sepatutnya x valid. tapi jgn gelojoh sgt

Akulah Pak Lan said...

tomatokering:buat2 x kenal diri sendiri plak

Akulah Pak Lan said...

ezan: laki pun tau jual mahal kay

Akulah Pak Lan said...

wadi: mana ada merajuk

Akulah Pak Lan said...

kikie: sekali sekala ok la

Rin Saharina said...

3days rule.haha ;0

Akulah Pak Lan said...

saharina : yup 3 days rule

cik bulan said...

dr cinta dah bermadah..==''

loti mukhtar said...

mina karina suka kari la
hikhikhik