Teka Teki

Ada sekawan babi hutan jantan, sedang merantau dari hutan ke hutan yang lain. Mereka ni terdiri daripada babi K, babi A dan babi T. Dah banyak rintangan yang dah mereka hadapi bersama. Tujuan mereka nak mencari babi hutan betina untuk dijadikan pasangan mengawan sempena musim mengawan yang bakal tiba tak lama lagi. Masing-masing tak nak mengalah, semuanya bersemangat. 

Iyalah, bercakap pasal mengawan babi jantan mana yang tak mau. Kalau ditanya soalan yang sama kepada kesemua babi-babi jantan yang ada kat dunia ni, rata-rata akan menjawab seperti berikut.

"Mengawan dapat mengembangkan zuriat babi" Kata tok ketua babi hutan bagi daerah hutan lipur.

"Sememangnya mengawan itu fun" Jawab babi hutan bandar.

"Well, I malu la nak cakap. Tapi mengawan itu..Ihiks!" Jawapan dari babi hutan kampung yang agak menjaga adab dan tata susila.

Rasanya itulah jawapan yang dapat diberikan dalam bahasa babi mengikut beberapa kawasan penempatan. Untuk makluman, kajian ini hanya dijalankan di  peringkat tempatan kerana terdapat masalah komunikasi dengan babi yang berada di luar negara. Mungkin dia telah dijadikan HAM.

OK, sambung cerita aku tadi.

Dalam perjalanan mereka untuk mencari babi hutan betina ni tadi, mereka tiba di sebatang sungai. Hanya satu sahaja cari untuk merentasi sungai tersebut adalah dengan berenang.

Tiba-tiba babi K ni terpandang pada 1 papan tanda yang berbunyi.

AWAS!!!
Terdapat buaya betina di sungai ini 
yang gemar makan telur babi jantan


Masing-masing sudah ketakutan, mana tidaknya. Kalau hilang telur macam mana nak mengawan lagi. Dahi masing-masing berkerut. Mereka berfikir, berfikir dan terus berfikir.


Babi A tadi bersuara "Kalau berterusan macam ni kita tak akan ke mana. Aku rasa kita perlu ambik risiko ni".


"Aku setuju" serentak babi K dan babi T membalas.


"Aku rasa, aku dah dapat caranya. Aku pergi dulu. See uols dekat seberang sana" kata babi A yang memang terkenal dengan perangai gelojohnya.


Dalam otak babi A yang singkat ni berfikir, kalau dia berenang dengan sangat laju mungkin telur akan selamat. Tapi malangnya, dia hanya seekor babi. What u can expect dari seekor babi walau pun dia pernah menang pertandingan berenang babi peringkat mukim. Telurnya dibaham buaya tersebut sebelum sempat sampai ke seberang. Kalau masih ada lagi Empayar China zaman sekarang mungkin dia sesuai untuk menjadi SIDA.


Babi K sudah kecut perut, sebab tiba giliran dia. Namun digagahi juga. Dia berkata dalam hati "Apa kata aku cuba berenang dengan cara perlahan, mungkin si buaya tersebut tak akan perasan".


Maka dengan berhati-hati, turun la si babi K ni ke dalam sungai untuk berenang. Perlahan dan perlahan, kawasan seberang sudah kelihatan cuma tinggal 2 meter sahaja lagi. Kelibat sang bedal masih lagi tidak kelihatan. Hati dia semakin berdebar-debar. Tiba-tiba, zazz!! telur dia disambar. Maka hilanglah segala sifat keBABIan dia.


Akhirnya tibalah giliran babi T. Dia sudah blur dan tak tahu apa yang patut dilakukan dia. Tiba-tiba, dia merasakan masa terhenti seperti dalam cerita "The Green Hornet". Otak dia mula berfikir seperti "Jimmy Neutron" si budak genius. Dengan menggunakan prinsip archimedes, penalukan mantik dan juga sedikit teorem pitagoras. Akhirnya dia berjaya sampai ke seberang.


Selepas itu berlari-larilah dia dengan hati yang gembira untuk bertemu dengan babi betina di hutan tersebut. Maka mereka  berdua mengawanlah dengan mood happily ever after sambil menyanyikan lagu Justin Bieber. 


"Like baby, baby, baby no"
"Like baby, baby, baby oh"

Persoalannya di sini, bagaimana babi T ni dapat berenang dengan selamat ke seberang tanpa telur dia di makan buaya?

Cuba teka...

Jawapannya aku akan post di ruang comment esok.

p/s:

Cerita ini adalah rekaan semata-mata. Tiada kaitan dengan babi yang masih hidup atau pun yang dah mati. Di harap tiada babi yang tersinggung dengan cerita itu.

3 comments:

Anonymous said...

buaya tersebut baru sedar dia islam n babi is harommm.. kah?

vampire's lovex said...

dia buat jambatan !!!

yeahh aku tahu jawapan aku betol..kah kah kah..

cepat bagi jawapan....

ehh tak !!! babi T takda telur,sebab tu dia lepas..huehue...optional answer haha

Akulah Pak Lan said...

Jawapan dia...
Babi tuh berenang kuak lentang...